امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر قمی و منبع یابی احادیث
#1
در مقاله ای روایات تفسیری منقول از علی بن ابراهیم در کافی مورد بررسی قرار گرفته و از عدم ذکر آنها در تفسیر موجود، نقصان تفسیر موجود نتیجه گرفته شده است. به نظر ما این استدلال تمام نیست. صرف این که علی بن ابراهیم در سند روایتی باشد دلیل نمی شود که آن روایت در کتاب علی بن ابراهیم باشد. چرا که ممکن است علی بن ابراهیم صرفا در طریق به کتاب شخص دیگری باشد و به این جهت در سند قرار گرفته باشد. حتی ممکن است علی بن ابراهیم آن روایت را ندیده باشد و صرفا به جهت اجازه ی عامی که نسبت به کتب آن شخص داده در سند آمده باشد.
بله در برخی موارد ممکن است با شواهدی اثبات کنیم که منبع روایت، کتاب علی بن ابراهیم بوده است. مثل اگر سند روایت، "علی بن ابراهیم رفعه" باشد معلوم می شود که منبع، کتاب علی بن ابراهیم بوده است. چرا که تعابیری مانند رفعه و یرفعه نشان می دهد که کتابی که منبع حدیث بوده قبل از رفعه و یرفعه بوده است. زیرا این تعابیر در طریق به کتاب قرار نمی گیرد.
بله اصل مدعی و این که ظاهرا تمام تفسیر علی بن ابراهیم در تفسیر موجود نقل نشده صحیح است.
برگرفته از درس خارج فقه 96/9/26
پاسخ
 سپاس شده توسط فقه جواهری ، حسین بن علی ، سید محسن حائری


پیام‌های این موضوع
تفسیر قمی و منبع یابی احادیث - توسط محمود رفاهی فرد - 19-بهمن-1396, 15:03

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تذکر نکته ای در روش تصحیح و تفسیر متن مسعود عطار منش 0 376 27-مهر-1401, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کتاب جامع احادیث شیعه مسعود عطار منش 2 628 10-تير-1401, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  منبع یابی فهرست شیخ طوسی عرفان عزیزی 0 863 27-ارديبهشت-1399, 12:03
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  راهی برای اعتبار احادیث ضعیف محمود رفاهی فرد 3 4,530 1-دي-1397, 21:10
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نقدی بر مطلبی از تفسیر المیزان در بحث عده محمود رفاهی فرد 0 2,520 17-اسفند-1396, 11:31
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان