19-اسفند-1396, 08:02
(15-اسفند-1396, 03:44)ابو الخیر نوشته: اولویت عرفیه ظهور ساز استیک نکتۀ کلی در رابطه با اولویت عرفیه :
اولویت عرفیه گاه منشأ ظهور کلام متکلم است و از باب حجیت ظواهر بدان عمل می شود و گاه مشأ ظهور نیست و از باب بناءات عام عقلائی بدان عمل می شود ؛ و اما توضیح ذلک :
ظهور کلام متکلم وابسته به میزان مقام بیان اوست یعنی اگر متکلم با گفتن «و لا تقل لهما اف» در مقام بیان حکم مطلق بی احترامی کردن باشد و در تفهیم آن به مخاطب به ذکر پایین ترین فرد آن اکتفاء کرده که بالاولیه بقیه مصادیق هم فهمیده شود این اولویت از ظواهر کلام بوده و مستند به متکلم می باشد ؛ و لکن گاهی متکلم در مقام بیان حکم همان مورد خاص بوده و اصلا کاری به دیگر موراد ندارد با این که حال عرف اطمینان پیدا می کند که حکم موارد دیگر بالاولویه همان است این دیگر ربطی به کلام متکلم و ظهور کلام او ندارد بلکه حتی اگر مثلا با اجماع هم که یک دلیل لبی است این حکم فهمیده می شد بالاولویه حکم دیگر موارد معلوم میشد ، حجیت این اولویت عرفیه از باب یک بناء عام عقلائی است که به اطمینان عمل می کنند و این بناء را شارع نیز امضا نموده است و به نظر می رسد آیۀ نفی حرج هم از همین قسم دوم است .