امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: امرنا رسول الله دلالتی بر حکم تکلیفی عام ندارد
#8
(22-اسفند-1396, 08:06)مسعود عطار منش نوشته: بنده این جور استظهارات را بیشتر شبیه به استحسان می بینم . هر چه اسمش را بتوان ظهور گذاشت که حجت نیست . مگر حجیت ظواهر یک اصل لفظی است که هر چه اسمش ظهور است را تحت آن بدانیم و حجت بشماریم . حجیت ظواهر یک امر عقلائی بوده و بر مبنای صحت احتجاج شنونده بر گوینده است یعنی اگر گوینده طوری حرف بزند که بتوان بر علیه خودش احتجاج کرد این ظهور مناط حجیت را دارد ولی امثال این حدس و گمانها که سیاق روایت ظاهرش چنین و چنان است به هیچ وجه صحت احتجاج را ندارد .

فرمایش شما سر جای خودش متین است، اما در هر صورت ارتباط دارد به بحث حجیت ظهور. باید بحث شود که حد و حدود حجیت ظهور چقدر است.
بحثی که اینجا مطرح است در مورد این است که آیا با فرض استظهار حکومتی بودن امر، می‌توان گفت که ظهور چنین فرمانی کماکان شامل اعصار آینده نیز می‌شود یا خیر؟

مگر این که مرادتان این باشد که «ظاهر» مشترک لفظی است. و آنچه که در بحث حجیت ظهور محل بحث است و حجیتش را اثبات می‌کنند، چیزیست غیر از این ظهوری که الان به این روایت استناد داده می‌شود. به عبارتی دیگر، این که می‌گوییم «این حدیث ظهور در حکومتی بودن امر دارد» صغرای حجیت ظهور (که به طور مطلق پذیرفته شده) را اثبات نمی‌کند.
امیدوارم منظورم را رسانده باشم.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: امرنا رسول الله دلالتی بر حکم تکلیفی عام ندارد - توسط سید محسن حائری - 22-اسفند-1396, 19:15

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چشم باطن بین ایت الله سید محمد هادی میلانی فطرس 0 452 9-آذر-1400, 00:28
آخرین ارسال: فطرس
  تقسیم موضوعات سه گانه در کلام امام رحمه الله سید رضا حسنی 0 1,280 6-آذر-1398, 12:40
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دانلود كتاب امر به معروف ايت الله خرازي و فاضل اشکذری 2 4,825 7-بهمن-1397, 00:31
آخرین ارسال: رهـگذر
  «کتاب شناسی»  سخن صاحب الذریعه و آیت الله شبیری زنجانی در باره تلفیق تفسیر قمی آسدهادی 0 3,287 4-اسفند-1394, 19:04
آخرین ارسال: آسدهادی
  تعریض به محقق خوئی رضوان الله علیه درباره حدیث رفع القلم مترقب 0 4,011 4-آذر-1392, 22:48
آخرین ارسال: مترقب

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان