امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: اشکال جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی
#3
(16-اسفند-1396, 20:35)محمد 68 نوشته:
(16-اسفند-1396, 07:42)مسعود عطار منش نوشته: برخی از اصولیین برای رفع اشکال ترجیح بلا مرجح به جریان برائت در احد اطراف به نحو تخییری اشاره کرده اند ؛ به این بیان که چون جریان اصل در طرفین موجب ترخیص در مخالفت قطعیه است و ترخیص در احد اطراف بنحو معین ترجیح بلا مرجح است و جریانش در احدهما لا بعینه هم دچار اشکال غیر عرفی بودن است ملتزم می شویم به این که اصل در هر دو طرف جاری میشود ولکن مشروط به امتثال طرف دیگر یعنی اگر الف را امتثال کردی در ب و اگر ب را امتثال کردی در الف و این هیچ یک از محذورات گذشته را ندارد . به این بیان اشکالاتی شده است که فعلا به یکی از آنها اشاره می کنیم :
مرحوم خوئی در اشکال به این راه حل فرموده اند حکم ظاهری باید محتمل المطابقه با حکم واقعی باشد و در اینجا احتمال مطابقت وجود ندارد چون الف و ب هر کدام واجب باشند بنحو مطلق واجب اند و هر کدام مباح باشند نیز به نحو مطلق مباح اند .
مرحوم صدر به این اشکال پاسخ داده اند که خلاصه اش عبارت از این است که لازم نیست حکم ظاهری احتمال مطابقت با حکم واقعی داشته باشد .

با سلام و سپاس

اینکه مرحوم خویی می فرمایند باید محتمل المطابقه باشد، به چه معناست؟ آیا به این معناست که باید موافقت التزامیه را مراعت کرد و چون این موافقت مراعات نمی شود، مشکل دارد؟

خواهش دیگر هم اینکه پاسخ مرحوم صدر را مقداری توضیح دهید زیرا این بیان صرف ادعای ایشان است. وجه آن چیست؟
پاسخ به سئوال اول :
ظاهرا مراد مرحوم  خوئی از احتمال مطابقت که استاد هم پذیرفتند این است که در هر بار که اصل عملی را جاری میکنیم باید احتمال مطابقتش را بدهیم و  این که می گویند مخالفت التزامیه شرط است یا نه بلحاظ مجموع موارد می گویند و به عبارت دیگر ممکن است ما احتمال مطابقت با واقع را در هر بار که می خواهیم اصل را در طرفی جاری کنیم لازم بدانیم ولی در عین حال مجموع موارد مخالف واقع شود و چون ما مخالفت التزامیه را بلا مانع می دانیم اصل را در مجموع موارد جاری کنیم ؛ به این مثال توجه کنید : ظرفی است که معلوم نیست پاک است یا نجس و فرض کنید هیچ اصلی در ناحیه این اب جاری نیست و مکلف عن غفله با این آب وضو می گیرد که حکمش عبارت از اینست که نسبت به حدثش استحصاب دارد که وضو محقق نشده و نسبت به نجاست و طهارت اعضای بدنش استصحاب طهارت دارد ؛ در این مثال دو استصحاب جاری کردیم که هر کدام به تنهایی احتمال مطابقت دارد و لو در مجموع مخالفت التزامیه صورت می گیرد چون یا بدنم پاک است و وضو دارم و یا بدنم نجس است و وضو هم ندارم و حالت بینابین ندارد .
پاسخ به سئوال دوم :
اتعبیر ایشان این است که لا وجه لاشتراط احتمال مطابقه الحکم الظاهری للواقع پس ظاهرا ایشان به عدم الدلیل تمسک می کند . البته ایشان وجود شک در حکم واقعی را لازم می داند چون اگر هیچ شکی در حکم واقعی نباشد جایی برای حکم ظاهری نیست همانطور که در ما نحن فیه شک هست ولو مقرون به علم اجمالی .
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: اشکال جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی - توسط مسعود عطار منش - 19-اسفند-1396, 07:37

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 47 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 46 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 51 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 67 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 122 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خوئی به مسلک قرن اکید و پاسخ آن مسعود عطار منش 0 118 11-آبان-1402, 16:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبات مختلف مسلک تعهد در حقیقت وضع و اشکال شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 170 20-مهر-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت وضع در کلمات قوم و اشکال محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 148 6-مهر-1402, 15:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 102 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 109 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان