25-اسفند-1396, 12:39
فکر میکنم که در عرایض سابق بنده جواب این فرمایش شما بود. اگر تنها مستحق سهم سادات در هر شرایطی خصوص سادات بودند و خمس پرداخت شده بیشتر از استحقاق ایشان بود محذور پیش می آمد اما چنانکه گذشت و برخی فقها تصریح کرده اند و در برخی روایات نیز آمده، رفع فقر سادات تنها مصرف سهم سادات نیست بلکه مصرف مقدم بر سائر مصارف است. لذا اگر نصف خمس پرداخت شده از استحقاق سادات بیشتر بود به تعبیر برخی روایات برای والی و امام و به تصریح برخی فقها داخل در بیت المال است. این مطلب چه محذور عقلی ای دارد؟