27-آذر-1397, 09:01
(27-فروردين-1397, 21:40)سید محسن حائری نوشته: فکر میکنم ابتدا باید مشروعیت چنین اضراری روشن گردد تا استدلال شما تام شود.برای اثبات چواز چنین در خواستی می توان به اولویت عرفیه تمسک کرد و این از روشن ترین مصادیق اولویت عرفیه است زیرا وقتی می توان جان یک شخص را از او گرفت برای عرف قابل هضم نیست که بگوئیم حق کمتر از آن را نداشته باشد و در واقع عرف این را لطفی از ناحیۀ ولی دم می بیند که به کمتر از قصاص راضی شده است و با توجه به این ارتکاز وثیق در بین عرف عقلاء اگر شارع بخواهد این مطلب را انکار کند باید بیان صریحی ذکر کند .
شاید بحث به تزاحم ارتباط داشته باشد. خلاصه این که بسیار بعید است که صرف اطلاق دلیل وجوب حفظ نفس، جهت اثبات مدعا کافی باشد.
البته این روش بحث ، طبق مبانی رایج بیان علماء است .