استاد قائنی :
قاعده ی اشتراک سه مدرک می تواند داشته باشد
1. اجماع :
اجماع دلیل لبی است و قدر متیقن از آن این است که احکامی که به اماره (خبر) ثابت شده است یعنی احکام واقعی می شود .
2. استناد به فهم عرف بر اساس الغای خصوصیت از خود نصوص است
روایت به مشافهین می گوید نماز بخوانید و این خطاب شامل غایبین نمی شود چرا که خطاب به مشافه اختصاص دارد و شامل غایب نمی شود فضلا از معدومین. اما با الغای خصوصیت که عرف می فهمد مخاطب خصوصیتی ندارد. مبنای قاعده ی اشتراک عمدتا همین است
3. حلال محمد صلی الله علیه و آله حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه
هر چند که حکم زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حلال بوده هر چند اطلاق نداشته ولی به وسیله ی این بیان می توان ثابت کرد که برای غیر معاصرین ثابت می شود .
مرحوم صاحب وسائل در کتاب الفصول المهمه بابی را برای قاعده ی اشتراک با این عنوان می آورد انّ الأحكام الشرعيّة عامّة شاملة لجميع المكلّفين من الاوّلين و الآخرين، إلّا ما خرج بدليل
قاعده ی اشتراک سه مدرک می تواند داشته باشد
1. اجماع :
اجماع دلیل لبی است و قدر متیقن از آن این است که احکامی که به اماره (خبر) ثابت شده است یعنی احکام واقعی می شود .
2. استناد به فهم عرف بر اساس الغای خصوصیت از خود نصوص است
روایت به مشافهین می گوید نماز بخوانید و این خطاب شامل غایبین نمی شود چرا که خطاب به مشافه اختصاص دارد و شامل غایب نمی شود فضلا از معدومین. اما با الغای خصوصیت که عرف می فهمد مخاطب خصوصیتی ندارد. مبنای قاعده ی اشتراک عمدتا همین است
3. حلال محمد صلی الله علیه و آله حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه
هر چند که حکم زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حلال بوده هر چند اطلاق نداشته ولی به وسیله ی این بیان می توان ثابت کرد که برای غیر معاصرین ثابت می شود .
مرحوم صاحب وسائل در کتاب الفصول المهمه بابی را برای قاعده ی اشتراک با این عنوان می آورد انّ الأحكام الشرعيّة عامّة شاملة لجميع المكلّفين من الاوّلين و الآخرين، إلّا ما خرج بدليل