23-اسفند-1396, 14:43
فرمایش ایشان در مورد بسیاری از قرائن صحیح و قابل قبول است.
اما یک سری از قرائن هستند که در ناخودآگاه اثر خود را میگذارند و ناقل روایت متوجه نیست که «چنین قرینهای نیز مؤثر بوده و ممکن است آیندگان این قرینه را درک ننمایند» تا آن را بخواهد به خاطر اهمیت نقل روایت، به گونهای منتقلش کند. خصوصا که ارتکازات جوامع به صورت آهسته آهسته تغییر و تبدل میابند و ناقلین روایت متوجه نمیشوند که مثلا از این تاریخ به بعد دیگر باید فلان قرینه را نیز منتقل نمود.
آیا نسبت به احتمال وجود این گونه قرائن نیز میتوان اصل جاری کرد؟
اما یک سری از قرائن هستند که در ناخودآگاه اثر خود را میگذارند و ناقل روایت متوجه نیست که «چنین قرینهای نیز مؤثر بوده و ممکن است آیندگان این قرینه را درک ننمایند» تا آن را بخواهد به خاطر اهمیت نقل روایت، به گونهای منتقلش کند. خصوصا که ارتکازات جوامع به صورت آهسته آهسته تغییر و تبدل میابند و ناقلین روایت متوجه نمیشوند که مثلا از این تاریخ به بعد دیگر باید فلان قرینه را نیز منتقل نمود.
آیا نسبت به احتمال وجود این گونه قرائن نیز میتوان اصل جاری کرد؟