این مسئله را برای استاد شمس مطرح کردم. ایشان فرمودند که در اکثر مواردی که قول یکی از طرفین موافق اصل استصحاب است آن اصل اثرات دیگر شرعی هم دارد لذا مستقلا با قطع نظر از دعوی دو طرف جاری میشود. مثلا وقتی یکی از طرفین می گوید که شما این منزل را به من فروختی و دیگری می گوید که نفروختم. در این جا با قطع نظر از دعوی دو طرف استصحاب ملکیت فلانی جاری می شود زیرا ملکیت امری است که موضوع اثرات شرعی است. وقتی این اصل جاری شد از طرفی هم قاعده می گوید که کسی که قولش موافق اصل است منکر محسوب می شود و در نتیجه مدعی از منکر شناخته می شود و اصل مثبتی رخ نداده است.
بله اگر در در موردی اصل استصحاب جایی برای جریان به طور مستقل نداشته باشد این اصل جاری نمی شود.
بله اگر در در موردی اصل استصحاب جایی برای جریان به طور مستقل نداشته باشد این اصل جاری نمی شود.