امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مدرک اصاله عدم تقیه
#5
سابقا گفته شد که روایت چون بر خلاف سیره است ناظر به معنای دیگری است و سپس مخالفت روایت با سیره نفی شد. لکن به نظر می رسد همچنان آن معنای دیگر محتمل است اگرچه نتوان قرینه ی مخالفت با سیره را طرح کرد اما می توان قرینه ی دیگری طرح کرد.
معنای دیگر این بود که حدیث ناظر به این است که اگر محرز شد که امام، فلان کار را از شما می خواهند باید تبعیت کنی و در این تبعیت معذوری.
در واقع بنا بر این احتمال، حدیث ناظر به نکته ای اعتقادی است که تبعیت از دستور ائمه علیهم السلام لازم است و نباید بهانه آورد که دستور امام بر خلاف احکام اولیه است. یعنی آنچه که خدا در این شرایط می خواهد همان است که امام می خواهد ولو حکم واقعی اولی در شریعت چیز دیگری باشد.
موید این معنی این است که سیاق حدیث ناظر به مسائل اعتقادی است (به قرینه ی یعرفوا امامهم.یسالوا و یتفقهوا هم ظاهرا ناظر به همین معرفه الامام است چنانکه در روایات آیه ی نفر نیز لیتفقهوا فی الدین به معرفه الامام تطبیق داده شده است؟)
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
مدرک اصاله عدم تقیه - توسط مسعود عطار منش - 15-فروردين-1397, 11:22
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 8-ارديبهشت-1397, 11:07
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط فقه جواهری - 9-ارديبهشت-1397, 15:02
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 17-ارديبهشت-1397, 14:08
RE: مدرک اصاله عدم تقیه - توسط محمود رفاهی فرد - 20-ارديبهشت-1397, 09:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  تحلیل اصاله البیان یا اصل در مقام بیان بودن مسعود عطار منش 0 1,976 4-دي-1397, 08:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان