18-فروردين-1397, 07:44
احتمال دوم و سوم خلاف ظاهر است .
بررسی احتمال دوم :
ظهور اولی ال در الدم در جنس است نه خصوص خون امام علیه السلام و صدر و ذیل اگر چه در مورد امام معصوم باشد نه قرینۀ قطعی است نه ما یصلح للقرینیه ؛ قرینۀ قطعی نبودنش که واضح است چون نهایتا موجب شک در شمول حدیث نسبت به ماعدای خون معصوم می شود نه علم به عدم شمول و ما یصلح للقرینیه هم نیست چون ما یصلح للقرینیه چیزی است که صلاحیت قرینیت دارد و ما نمی دانیم متکلم به آن اعتماد کرده است یا نه ولی این صدر و ذیل اصلاً صلاحیت اعتماد را ندارد یعنی متکلمی که در مقام بیان است برای افهام مرادش حکیمانه نیست که به یک چنین امری که هم با عمومیت سازگار است و هم با اختصاص تکیه کند پس آن ظهور اولی بلا مانع بوده و مستقر میشود .
بررسی احتمال سوم :
فرمایش مرحوم ایروانی نیز مخدوش به نظر می رسد چون غایت تقیه در روایت بلوغ تقیه به دم بیان شده است یعنی اگر تقیه به خون برسد یا به عبارتی اگر تقیه موجب خون ریزی شود نه این که چه تقیه بکنی چه نکنی خون ریخته شود چون این مساله دیگر بلوغ تقیه به دم نیست .
بررسی احتمال دوم :
ظهور اولی ال در الدم در جنس است نه خصوص خون امام علیه السلام و صدر و ذیل اگر چه در مورد امام معصوم باشد نه قرینۀ قطعی است نه ما یصلح للقرینیه ؛ قرینۀ قطعی نبودنش که واضح است چون نهایتا موجب شک در شمول حدیث نسبت به ماعدای خون معصوم می شود نه علم به عدم شمول و ما یصلح للقرینیه هم نیست چون ما یصلح للقرینیه چیزی است که صلاحیت قرینیت دارد و ما نمی دانیم متکلم به آن اعتماد کرده است یا نه ولی این صدر و ذیل اصلاً صلاحیت اعتماد را ندارد یعنی متکلمی که در مقام بیان است برای افهام مرادش حکیمانه نیست که به یک چنین امری که هم با عمومیت سازگار است و هم با اختصاص تکیه کند پس آن ظهور اولی بلا مانع بوده و مستقر میشود .
بررسی احتمال سوم :
فرمایش مرحوم ایروانی نیز مخدوش به نظر می رسد چون غایت تقیه در روایت بلوغ تقیه به دم بیان شده است یعنی اگر تقیه به خون برسد یا به عبارتی اگر تقیه موجب خون ریزی شود نه این که چه تقیه بکنی چه نکنی خون ریخته شود چون این مساله دیگر بلوغ تقیه به دم نیست .