امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: کشف علت از حکمت
#4
(29-فروردين-1397, 07:02)محمد 68 نوشته:
(21-فروردين-1397, 08:04)مسعود عطار منش نوشته: ( البته باید توجه داشت که تعبیر حضرت دارای الفاظ عموم است و از این جهت عمومیت و علیت تامه قابل استظهار است و لکن صرف نظر از الفاظ عموم مقام بیان متکلم بیش از بیان مقتضی را اقتضا نمی کند )

طبق این توضیح در این روایت چه چیزی وجود دارد که علت تامه بودن را از آن استفاده کردید؟

به نظر قاصر بنده ظهور ال در الیقین در جنس می باشد و همچنین عموم ازمانی ابداً نیز به کمک این عمومیت می آید ؛ یعنی حتی اگر هیچ لفظ دیگری در این روایت نبود و فقط همین فقره با همین خصوصیات وجود داشت عمومیت قابل استفاده بود .
به عبارت دیگر وقتی شارع بگوید هیچ وقت یقین را باشک نقض نکن حتی اگر از ادات تعلیل استفاده نکند ما می فهمیم هر جا یقین و شکی باشد من نباید یقین را نقض کنم پس علت حکم در هر جایی یقین و شک باشد موجود است که معلولش یعنی خود حکم را بصورت عام بیان کرده است .
پاسخ


پیام‌های این موضوع
کشف علت از حکمت - توسط محمد 68 - 20-فروردين-1397, 08:09
RE: کشف علت از حکمت - توسط مسعود عطار منش - 21-فروردين-1397, 08:04
RE: کشف علت از حکمت - توسط محمد 68 - 29-فروردين-1397, 07:02
RE: کشف علت از حکمت - توسط مسعود عطار منش - 29-فروردين-1397, 07:15

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان