2-ارديبهشت-1397, 11:11
البته این نکته در مبانی امام ره از نقل استاد زیاد نقل شده که دسترسی به ملاکات در معاملات امری ممکن است چون معاملات غالبا امضایی اند و قبل از امضا یاسیره عقلا بوده یا جزء مرتکزات ان ها بوده و عمل آن ها را شارع امضا کرده و وقتی غرض و ملاکی که عقلا طبق آن مشی میکردند موردامضا واقع شد رسیدن به غرض مولا برای ما مشکل نخواهد بود
البته یمکن ان یقال که امضایی بودن معاملات منافاتی با محظورات اثباتی برای کشف ملاک و غرض ندارد چون آن چه که در امضاییات مهم است اصل امضا است اما آن چه امضا میشود شاید اصل عمل باشد نه ملاک وغرض عقلاییه که برای ما معلوم باشد
البته یمکن ان یقال که امضایی بودن معاملات منافاتی با محظورات اثباتی برای کشف ملاک و غرض ندارد چون آن چه که در امضاییات مهم است اصل امضا است اما آن چه امضا میشود شاید اصل عمل باشد نه ملاک وغرض عقلاییه که برای ما معلوم باشد