22-اسفند-1397, 08:44
اگر بتوان نشان داد که فضای صدور این احادیث چه بوده است شاید در فهم معنای آنها موثر باشد. آیا این احادیث در زمان قیام های سادات و زیدیه و ... بوده است؟ اگر این گونه باشد به نظر واضح می رسد که حدیث کنایه از چه مطلبی است و لعل الاصحاب کانوا متاثرین من نحو هذه الاحادیث (رجال نجاشی، ترجمه سلیمان بن خالد بن دهقان)
البته در یکی از احادیث مشابه، تعلیلی آمده که چندان مناسب این معنی به نظر نمی رسد:
...إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَا تَغْتَابَ وَ لَا تَكْذِبَ وَ لَا تَحْسُدَ وَ لَا تُرَائِيَ وَ لَا تَتَصَنَّعَ وَ لَا تُدَاهِنَ ثُمَّ قَالَ نِعْمَ صَوْمَعَةُ الْمُسْلِمِ بَيْتُهُ يَكُفُّ فِيهِ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ وَ نَفْسَهُ وَ فَرْجَه...
البته در یکی از احادیث مشابه، تعلیلی آمده که چندان مناسب این معنی به نظر نمی رسد:
...إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَا تَغْتَابَ وَ لَا تَكْذِبَ وَ لَا تَحْسُدَ وَ لَا تُرَائِيَ وَ لَا تَتَصَنَّعَ وَ لَا تُدَاهِنَ ثُمَّ قَالَ نِعْمَ صَوْمَعَةُ الْمُسْلِمِ بَيْتُهُ يَكُفُّ فِيهِ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ وَ نَفْسَهُ وَ فَرْجَه...