5-آذر-1397, 11:56
استاد فرمودند نوعا دواعی جعل در این موارد وجود ندارد . به نظر می رسد یکی از دواعی جعل عبارت از این است که شخص دفتر دستکی برای خود دست و پا کند و خود را راوی حدیث جلوه دهد و شاهد بر این مطلب این است که در کتب رجالی گاهی گفته میشود فلان کتاب موضوع و مجعول است و بعید است وقتی به تک تک روایاتش مراجعه کنیم داعی جعل در آن بیابیم البته بنده از این زاویه دید به روایات کتب نگاه نکردم ولی بدواً عرض می کنم جعل کتاب یک غرض عقلائی اش همین دفتر دستک درست کردن است و لازم نیست در مضمون روایت نکتۀ خاصی که داعی جعل است وجود داشته باشد .