امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهی برای اعتبار احادیث ضعیف
#4
در ادامه ی بحث طرح شده، استاد فرمودند که در ما نحن فیه، اصل عدم خطا جاری نمی شود.
اصل فرمایش استاد (اگر درست نقل کنم) این است که اصل عدم خطا در مورد ضابط جاری می شود و وقتی راوی مجهول باشد ضبط او محرز نیست و اصل ضابطیت هم در مورد مشکوک العداله جاری نمی شود.
توضیح ذلک این که درست است که در مورد عادل اصل ضبط جاری می شود و لذا اگر در راوی ای صرفا حسن ظاهر داشتیم عدالت اثبات می شود و با ضمیمه ی اصل ضابطیت وثاقت هم اثبات می شود، اما اصل ضبط به نکته ی غلبه است و چنین غلبه ای در مورد غیر عادل محرز نیست. اصل ضبط یعنی خطاهای شخص بیشتر از متعارف نیست. خطا دو نوع دارد. یک خطایی که احتمال عام دارد و حتی در مورد ضابط هم مطرح است و دیگری خطایی که در مورد فرد لا ابالی مطرح است. یعنی لا ابالی گری و این که شخص روحیه ی تقید به احکام و راستگویی ندارد خودش می تواند منشا خطا در نقل شود. چرا که بی اهتمامی به راستگویی، خطای سهوی را هم افزایش می دهد. چنین خطایی را اصل عدم خطا نفی نمی کند بنا بر این اصل ضابط بودنی که بخواهد انتفاء خطا را نتیجه دهد تنها در مورد عادل اثبات می شود.
ضمنا در مورد عادل، می توان گفت خود دلیل حجیت تعبدی خبر عادل احتمال خطا را نفی می کند و نیازی به اصل عدم خطا نیست. ولی با این حال، دلیل حجیت خبر عادل اطلاقی نسبت به غیر ضابط ندارد.
به هر حال، عقلائی بودن اصل ضبط در ما نحن فیه محرز نیست. به تعبیر استاد (اگر درست نقل کنم) بسیاری از بنائات عقلائی به حکمت انسداد و این که سنگ روی سنگ بند نمی شود است.
لکن اگر اصل ضبط و عدم خطا را در ما نحن فیه نپذیریم مشکلی پیش می آید و آن این که استاد به تبع والد معظمشان قائل اند که اگر شخص ضعیفی روایتی را نقل کرد و اصل آن روایت توسط فرد ثقه ای هم نقل شده لکن در برخی قیود و جزئیات، بین این دو نقل اختلاف بود در صورتی که نسبت به آن قیود در حدیث شخص ضعیف احتمال تعمد کذب نرود این دو نقل نسبت به آن جزئیات با هم تعارض پیدا می کنند. چرا که با نقل شخص ثقه می فهمیم که اصل روایتی که شخص ضعیف نقل کرده درست است. نسبت به جزئیات هم که احتمال تعمد کذب نمی رود. احتمال خطا هم با اصل عدم خطا نفی می شود.
(این که درباره برخی روات ضعیف هم آمده که به منفرداتش عمل نمی شود می تواند مربوط به همین باشد. چرا که ممکن است گفته شود در روایت غیر منفرد، راوی روایت دیگر اگر ثقه است که اعتماد به همان است و اگر ضعیف است که فائده ای ندارد. اما می توان گفت با روایت دیگری از ثقه، اصل این روایت ضعیف اثبات می شود و به بیانی که گذشت حدیث این ضعیف نسبت به جزئیات ثابت می شود. (البته می توان گفت اجتماع ضعیفین بی فائده نیست و می تواند موجب وثوق شود. مضافا این که وقتی حجیت خبر ثقه را گفته ایم که تعبدی است باید دید آیا از این جهات هم منتج هست یا نه. یعنی از این جهت که اصل روایت شخص ضعیف را با آن اثبات کنیم وبعد به جزئیات روایت ضعیف عمل کنیم))
اما همین جا می توان همان اشکال را طرح کرد که چه طور درباره ی نقل راوی ضعیف نسبت به جزئیات اصل عدم خطا را جاری کرده اید؟ طبق بیانی که گذشت اینجا هم باید تفصیل بدهید که آیا خطای محتمل از سنخ خطاهای عام است و یا می تواند از خطاهای ناشی از بی مبالاتی باشد؟
شاید استاد این تفصیل را قبول داشتند و می فرمودند که ادعا ناظر به همین دست خطا هاست. مثل جایی که یک روایت بلند را شخص ضعیف نقل کرده و تنها در یک موضع یک اضافه ای دارد. اینجا نمی توان گفت که خصوص اینجا یک خطای از سر بی مبالاتی کرده.
به نظر می رسد که التزام به این مطلب دشوار است. خصوصا در حدیث لا ضرر که این مطلب را تطبیق داده اند، ممکن است راوی ای که قید علی مومن را نیاورده و یا راوی ای که این قید را آورده، خطا کرده باشد و منشا خطایش هم عدم ضبط و بی مبالاتی باشد. درست است که ضابط هم ممکن است این خطا را بکند ولی به هر حال، نمی توان گفت چنین خطایی نمی تواند به منشا عدم ضبط و بی مبالاتی باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


پیام‌های این موضوع
RE: راهی برای اعتبار احادیث ضعیف - توسط محمود رفاهی فرد - 1-دي-1397, 21:10

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نوآوری علمی:  عدم اعتبار قبول متصدّق علیه در صدقه، مضاف بر ایجاب haqiqi.1410 0 172 14-دي-1401, 17:02
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  لغویت اعتبار ملکیت در صورت وجود ملکیت تکوینی ذاتی مسعود عطار منش 1 440 9-آذر-1401, 10:47
آخرین ارسال: علی آمنی
  کتاب جامع احادیث شیعه مسعود عطار منش 2 629 10-تير-1401, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مثبت بودن یا نبودن استصحاب عدم فرد برای اثبات عدم کلی مسعود عطار منش 1 267 24-آبان-1400, 20:20
آخرین ارسال: علاوی
  اعتبار آزمایش حاملگی در جریان احکام حمل محمود رفاهی فرد 3 1,039 3-مهر-1399, 10:00
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  جابریت شهرت برای ضعف سند در فرض حصول اطمینان عرفان عزیزی 0 1,090 18-آذر-1398, 11:31
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته علمی:  توجیهی برای روایات متعارض محمود رفاهی فرد 0 2,180 27-بهمن-1396, 18:08
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تفسیر قمی و منبع یابی احادیث محمود رفاهی فرد 2 3,657 27-بهمن-1396, 17:29
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان