22-بهمن-1397, 22:43
(آخرین تغییر در ارسال: 22-بهمن-1397, 22:44 توسط سید محسن حائری.)
(21-بهمن-1397, 20:36)سید رضا حسنی نوشته:(21-بهمن-1397, 14:06)سید محسن حائری نوشته: چرا روایت «لیس فی السفر...» را حمل بر عدم وجوب نمیکنند؟
بدین معنا که تشکیل نماز جمعه برای مسافران، هر چند همه مسافر باشند مطلوب است اما واجب نیست.
سلام علیکم ظاهرا معنای شما با اطلاق روایت سازگاری نداشته باشد. لیس نفی موضوع است که عدم مشروعیت معنای ظاهری آن است ا
علیکم السلام و رحمة الله.
چطور میفرمایید با اطلاق روایت سازگاری ندارد؟ متوجه نشدم.
------
درست است که لیس نفی موضوع است اما اولا این که نفی موضوع به معنای عدم مشروعیت باشد، خودش محل بحث و تأمل است. و ثانیا بعد التسلیم به این که نفی موضوع به معنای عدم مشروعیت است، بحث در این جا، بحث از جمع عرفی است. عرض حقیر این بود که به جای این که روایت دوم را حمل کنید به جایی که «خود مسافران نماز را به پا نکردهاند» (که خود خلاف ظاهر است) روایت اول را حمل کنید به «عدم وجوب» (که باز هم طبق فرض، خلاف ظاهر است).
علی ای حال در جمع عرفی باید مرتکب تخلف از ظهور شد، اولویت جمعی که شما مطرح نمودید نسبت به عرض حقیر چیست؟