18-فروردين-1398, 12:33
(21-اسفند-1397, 18:34)سید محسن حائری نوشته: مگر در قصد امتثال امر باید دقیق روشن باشد که چه امری در حال امتثال است؟ این خود بحث جداگانهای است!کیفیت امتثال امری است که به عهدۀ عقلاء گذاشته شده است یعنی شارع مقدس امر و نهی نموده و با سکوتش کیقیت امتثال دستورات خود را به مکلفین واگذار کرده است لذا اگر عقلاء این امتثال را کافی بدانند مساله حل میشود ولی اگر کافی ندانند یا شک کنند بحث به شکل دیگری دنبال میشود پس توجه به بنائ عقلاء در مقام امتثال مهم است و نباید بدون توجه به آن مسأله را دنبال کرد .
به عبارت دیگر این که ما قصد امتثال امر را در تعبدیات واجب میدانیم چه ملازمهای با این نکته دارد که مکلف باید آن امری که قصد امتثالش را دارد بالخصوص در قصدش تعیین کند؟ آیا صرف قصد امتثال امر در مورد جاری (میخواهد روز اول باشد یا دوم یا ...) کافی نیست؟ اگر کافی باشد، اصلا شبههای پیش نمیآید که بخواهیم با نگاه عقلائی حلش کنیم.