21-فروردين-1398, 12:52
(21-فروردين-1398, 12:02)سید محسن حائری نوشته: این توضیح مرحوم آخوند به معنای «امکان تکلیف ناسی به ما عدای منسی عنه» نیست، بلکه بدین معناست که نیازی به چنین تکلیفی نیست، چرا که غرض (انبعاث عبد) حاصل است، لذا عدم تکلیف مولی به ما عدای منسی عنه مشکلی جهت تحصیل اغراضش ایجاد نمیکند. نه این که تکلیف کرده است!
مقصود این که بهر حال شارع چنین چیزی را از ناسی می خواهد و اراده یا طلب دارد و اگر هم نکند میتواند عقابش کند ولو عنوان تکلیف بر آن صدق نکند چون این که بنده لفظ تکلیف را بکار بردم شاید تعبیر خود مرحوم آخوند نباشد لذا اصراری بر آن ندارم .