امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی سه راه بر اثبات توثیق عمر بن حنظله
#1
.راه اول: عمل علماء بر حدیث
مضمون حدیث عمربن حنظله مورد فتوای اصحاب است؛ چون در این روایت در مورد رجوع به حاکم جور در موارد نزاع تعبیر «وَ مَا یَحْکُمُ لَهُ فَإِنَّمَا یَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ کَانَ حَقّاً ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطَّاغُوت‏»[۹] به کار رفته است که اخذ حق از طریق حاکم جور را سحت دانسته است. این مطلب در حالی که در غیر این روایت وجود ندارد، مورد فتوای اصحاب است؛ چون مشهور بیان کرده اند که به عنوان مثال اگر شخصی منزل پدری خود را که به ارث برده است، توسط حاکم جور به دست آورد، در عین اینکه عین شخصی و مال خود او است، تصرف در آن غیرمجاز خواهد بود الا اینکه شخص مضطر باشد و این مطلب دلیلی جز این حدیث ندارد.
به نظر استاد این وجه صحیح نیست و دو اشکال بر آن وارد است:
الف: در کتبی که قدماء اصحاب بر اساس فروع متلقات از ائمه علیهم السلام و اصحاب ایشان نوشته اند، این مطلب پیدا نشده است که هرچیزی که به حکم حاکم جائز اخذ شود، حتی در صورتی که عین شخصی و ملک او باشد، تصرف در آن حرام است.
ب: فرضا اگر مشهور این مطلب را بیان کرده باشند، با عمل مشهور ضعف سند جبران نخواهد شد.
بنابراین وجه مطرح شده از سوی مرحوم آقای تبریزی صحیح نیست.
راه دوم: مبنای مشایخ ثلاث
طبق شهادت شیخ طوسی در عدّه الاصول، صفوان، بزنطی و ابن ابی عمیر شناخته شده اند که «لایروون و لایرسلون الا عن ثقه». از طرف دیگر صفوان در برخی از نقل ها از خود عمر بن حنظله نقل حدیث کرده است که می توان به حدیثی اشاره کرد که در صفحه ۴۶۲ از جلد ۳ کتاب من لایحضره الفقیه نقل شده است.[۱۰]
روشن تر از مورد قبل این است که صفوان از یزید بن خلیفه نقل روایت کرده است و لذا یزید بن خلیفه ثقه خواهد شد. حال یزید بن خلیفه که وثاقت آن به جهت نقل صفوان ثابت شده است، روایتی نقل کرده است که در این روایت آمده است: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عُمَرَ بْنَ حَنْظَلَهَ أَتَانَا عَنْکَ بِوَقْتٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذاً لَا یَکْذِبُ عَلَیْنَا»[۱۱] در این روایت یزید بن خلیفه در مورد وقت نماز که عمر بن حنظله نقل کرده است، از امام علیه السلام سوال می کند و امام علیه السلام هم فرموده اند: عمر بن حنظله بر ما دروغ نمی بندد. بنابراین با توجه به اینکه ظاهر تعبیر «اِذاً لَا یَکْذِبُ عَلَیْنَا» عدم کذب عمر بن حنظله در خصوص وقت نماز نیست، این حدیث دلیل بر وثاقت عمر بن حنظله خواهد بود.
راه سوم: عدم قدح راوی معروف
این راوی معروف است و بیش از 70 روایت دارد و قدحی نیز از جانب او نیامده است و آیت الله تبریزی همین مطلب را دال بر وثاقت شخص می دانستند. ا اینکه حداقل دارای حسن ظاهر بوده است که اماره تعبدی بر عدالت است.
استاد شهیدی اشکالی بر این راه مطرح نکردند و ظاهرا قبول کردند.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
بررسی سه راه بر اثبات توثیق عمر بن حنظله - توسط سید رضا حسنی - 21-فروردين-1398, 14:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 131 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 0 48 5-اسفند-1402, 23:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 109 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 123 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 67 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی حجیت قول لغوی از باب حجیت خبر، نه حجیت قول خبره Payam_Khajei 0 34 27-بهمن-1402, 21:34
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 38 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 192 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة Payam_Khajei 3 250 3-آذر-1402, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان