23-فروردين-1398, 22:05
توضیح استاد سید احمد مددی نسبت به کلام مرحوم اصفهانی:
مرحوم اصفهانی در رابطه با فرق بین عقد و عهد میفرماید: فرق بین عهد و عقد این است که در باب عهد یک ارتباطی بین شخص و چیز دیگری به وجود میآید. مثلا کسی متعهد میشود که یک نامه ای بنویسد. در این جا یک ارتباطی بین شخص و نامه نوشتن به وجود آمده است. اما در عقد، ارتباط بین دو چیز فی نفسه است. مثلا اگر نامه نوشتن در مقابل صد تومان قرار بگیرد عقد نام دارد. اگر نامه نوشتن مرتبط به شخص شود، عهد است. اما اگر به صد تومان مرتبط بشود، عقد است.در حقیقت فرق بین عهد و عقد، مانند فرق بین ایجاد و وجود است. اگر لحاظ فاعل بشود ایجاد است و اگر لحاظ قابل شود، وجود است
عبارت مرحوم اصفهانی:فإنّ العهد بحسب مفهومه اللغوي لا يخلو عن ارتباط بالإضافة إلى ما تعلّق به القرار دون العقد بحسب مفهومه اللغوي، فإنّه يعم العهد و غيره، فكل عهد عقد لغة و لا عكس، و أمّا اصطلاحا فكل عقد عهد و لا عكس.
جلسه 107 تاریخ 19 فروردین
مرحوم اصفهانی در رابطه با فرق بین عقد و عهد میفرماید: فرق بین عهد و عقد این است که در باب عهد یک ارتباطی بین شخص و چیز دیگری به وجود میآید. مثلا کسی متعهد میشود که یک نامه ای بنویسد. در این جا یک ارتباطی بین شخص و نامه نوشتن به وجود آمده است. اما در عقد، ارتباط بین دو چیز فی نفسه است. مثلا اگر نامه نوشتن در مقابل صد تومان قرار بگیرد عقد نام دارد. اگر نامه نوشتن مرتبط به شخص شود، عهد است. اما اگر به صد تومان مرتبط بشود، عقد است.در حقیقت فرق بین عهد و عقد، مانند فرق بین ایجاد و وجود است. اگر لحاظ فاعل بشود ایجاد است و اگر لحاظ قابل شود، وجود است
عبارت مرحوم اصفهانی:فإنّ العهد بحسب مفهومه اللغوي لا يخلو عن ارتباط بالإضافة إلى ما تعلّق به القرار دون العقد بحسب مفهومه اللغوي، فإنّه يعم العهد و غيره، فكل عهد عقد لغة و لا عكس، و أمّا اصطلاحا فكل عقد عهد و لا عكس.
جلسه 107 تاریخ 19 فروردین