امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقدی بر نظریه ی خطابات قانونیه ی مرحوم امام
#15
(24-آبان-1399, 08:39)عرفان عزیزی نوشته:
(21-آبان-1399, 21:48)1972392352 نوشته:
(30-فروردين-1399, 20:55)عرفان عزیزی نوشته: بنده هم مثل شما این اشکال استاد بر کلام امام را وارد نمی دانم  به این جهت که ولو تکلیف متوجه عبد نباشد اما همین که عبد می داند مولا غرض لزومی دارد باید طبق آن رفتار کند وعقلا او را مستحق عقاب می دانند ولو تطبیق بر مکلف نشود.

سلام هر غرضی را که واجب نیست عبد تحصیل کند، بلکه تنها آن دسته از اغراضی که خود شارع در مقام تحریک عبد نسبت به آن برآمده و اراده حصولش را از مکلف دارد باید تحصیل شود؛ فلذا مهم کشف اراده تحریکیه شارع است و تا تکلیف تطبیق نشود هیچ گاه اراده تحریکیه شارع کشف نمیشود.
کلام فوق تناقض دارد زیرا اگر عقلاء مکلف را مستحق عقاب میدانند بدین معناست که تکلیف را در حق او منجز دانستند و تطبیق کرده اند و اساسا تفکیک بین فعلیت و تنجز تکلیف معنای محصل و معقولی ندارد کما علیه آیة الله المعظم شبیری و ابنه الشریف سید جواد. رجوع شود به درس اصول 97 استاد سید جواد. بعید نیست که منظور استاد شما در اشکال به مرحوم امام رض نیز همین باشد.
ممکن است شارع اراده ی لزومیه برای فعلی داشته باشد اما اعلام آن به صورت عمومی مفسده دارد اما اگر شخصی به آن علم پیدا کرد واجب است طبق آن عمل کند

کلام بنده تفکیک بین فعلیت و تنجیز نیست بلکه عرض این است که چه محظوری وجود دارد که تکلیف منحل به فرد فرد مکلفین نشود مع ذلک استحقاق عقوبت هم باشد؟
کدام تکلیف منحل نشود؟ یعنی خطابی هست و منحل نشود یا اصلا خطابی نیست ولی در عین حال عبد پی به اراده الزامیه میبرد؟ اگر خطابی باشد که معنا ندارد بدون منحل شدن و تطبیق عقلی، استحقاق عقوبت بیاید زیرا استحقاق عقوبت زمانی حاصل میشود که عقل در پی کشف اراده الزامیه شارع  و تطبیق آن بر مکلف،حکم به لزوم امتثال کند. اما اگر اساسا خطابی در کار نباشد و عبد مثلا فهمیده که شارع از او اراده الزامیه داشته و مثلا تمکن از بیان نداشته است، بله باید امتثال کند والا استحقاق عقاب می آید لکن دلیلش این است که در همینجا نیز در واقع آن اراده لزومیه را بر مکلف تطبیق کرده است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: نقدی بر نظریه ی خطابات قانونیه ی مرحوم امام - توسط 1972392352 - 3-آذر-1399, 14:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ارتباط مساله ی اصاله الحظر با نظریه ی حق الطاعه عرفان عزیزی 0 764 2-مهر-1399, 08:42
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دفاع از قاعده ی قبح عقاب بلا بیان در مقابل اشکالات مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 803 18-تير-1399, 05:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 998 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اشکال به تبیین شهید صدر از منعمیت مولا در نظریه ی حق الطاعه عرفان عزیزی 0 1,053 1-خرداد-1399, 05:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناسازگاری درونی نظریه ی حق الطاعه عرفان عزیزی 4 1,933 21-بهمن-1398, 19:53
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  نقض روایی بر مرحوم اصفهانی عرفان عزیزی 8 4,746 4-بهمن-1398, 23:37
آخرین ارسال: فقاهت تمدنی
  تهافت در کلام مرحوم نائینی عرفان عزیزی 0 928 24-آذر-1398, 15:43
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  سهو قلم مرحوم شیخ درباب ایجاب احتیاط عرفان عزیزی 0 1,023 18-آذر-1398, 11:29
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مثال نقض نسبت به نظریه ی حق الطاعه بامبنای خود شهید صدر عرفان عزیزی 8 3,831 17-آذر-1398, 09:42
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مبنای مرحوم امام در جمع بین حکم ظاهری وواقعی عرفان عزیزی 0 1,271 4-آذر-1398, 11:31
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان