30-دي-1396, 16:12
به نظر می رسد برای حجیت اجماع وجه دیگری غیر از دو وجه مذکور در کلام شهید صدر قابل ذکر است و آن نکته شبیه نکتۀ دوم شیهد صدر است با کمی تفاوت که دیگر اشکال مذکور بدان وارد نشود و آن عبارت است از این که ملاک حجیت اجماع احراز این مطلب است که این اجماع در عصر معصوم نیزموجود بوده و حضرت این اجماع را ولو با سکوت تایید نموده است و حتی لازم نیست این اجماع موروث از معصوم باشد تا اشکال عدم احراز بدان وارد شود بلکه حتی اگر بدانیم مستند به مدرک فاسدی است ولی در عین حال نفس امر مجمع علیه امضا شده باشد نیز حجیت تمام است بنابرین بیان حقیقت اجماع بازگشت به تقریر معصوم دارد . البته شرط حجیت اجماع مذکور احراز اتصال به عصر معصوم است که یکی از راههای احراز آن مبتلا به بودن مساله است چون اگر مساله مبتلا به باشد قطعا در عصر معصوم نیز مطرح بوده و اگر نظر معصوم بر خلاف این احماع بود نقل می شود و چنین احماعی شکل نمی گرفت .