امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت الهی است
#1
استاد سید مصطفی حسینی نسب(زید عزه) می فرماید: عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت ویژه الهی است.اجمالا عرض کنم که عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه مرتكب گناه گردد، باز مى‏دارد. بنابر اين از یک سو، عصمت مستند به اختيار آدمى است، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و از سوی دیگر هم موهبتي است که خداي متعال به حكمت بالغه خويش اين صفت را به كساني عطا نموده تا بدون اشتباه و خطا، راهنمايان بشر به سوي سعادت باشند. بنابراين عصمت مقام كسبى و موهبتى است كه انسان با اختيار خود آن را اكتساب مى كند ولی توفيق خاص الهى هم مى خواهد. برای  درك اين مسئله به چند نکته توجه کنید:                                                                                                                الف) پيامبران و امامان‏عليهم السلام داراى اراده بشرى‏اند و براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مى‏كوشند. آنها اهل صبر، جهاد، زهد و تقوا هستند.                   
 ب) خداوند متعال به قابليت ممتاز پيامبران و امامان، براى تحصيل مقامات معنوى و شايستگى آنان براى بر عهده گرفتن مسئوليت هدايت جامعه علم دارد. در حقيقت چون خداوند به علم پیشین خود می داند که آنها  قابليت و شايستگى لازم را به اختيار خود کسب خواهند کرد،آنها را برای انجام مسوولیتی خاص انتخاب کرده و به آنها توانایی های خاصی اعطا می کند. به تعبیر قرآن: وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ‏ (سجده (32)، آيه 42)
ج) سپردن هر مسئوليتى با دادن امكانات لازم همراه است. امامت جامعه از اين قاعده مستثنا نيست. از اين رو، خداوند آنان را از علم لازم و عصمت لازم براى بر عهده گرفتن مسئوليت امامت بهره‏مند مى‏گرداند. اين ويژگى هنگام عهده دارى مسئوليت براى امامان‏عليهم السلام محسوس مى‏شود. هارون بن فضیل که از اصحاب امام هادی(ع) است، نقل می کندکه روزی در در كنار ایشان ایستاده بودم. ناگاه امام فرمود:« إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ » امام جوادعليه السلام در گذشت. پرسیدم: از كجا دانستيد؟ فرمود: در برابر خدا فروتنى و خضوعى در دلم افتاد كه برايم سابقه نداشت.(اصول كافى، ج 2، ص 812)                                                                           
در اوايل دعاى ندبه به مجموع اين سه واقعيت نورانى اشاره شده است:« وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِى دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِيَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ»
پاسخ


پیام‌های این موضوع
عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت الهی است - توسط مهدی خسروبیگی - 8-خرداد-1399, 13:57

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان