امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 2 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: ارتکازی بودن تعلیل
#1
در برخی موارد در کلمات علما دیده می شود که برای اثبات معنای خاصی برای روایت به این مطلب استدلال می کنند که : "تعلیل ظهور در یک امر ارتکازی دارد ".
آیا به نظر شما این سخن عمومیت دارد و در همه جا قابل تطبیق است ؟
بله در جایی که متکلم در مقام احتجاج یا اقناع مخاطب خود است باید به امور ارتکازی یا دست کم اموری که مورد قبول مخاطب است ، تعلیل کند (استدلال کند ) اما در بیانات شرعیی که شارع در مقام بیان قوانین خود برای متشرعه است یا به عبارت دیگر در مقام آموزش قوانین شرعی به پیروان خود می باشد ، آیا باز هم تعلیلش ظهور در امر ارتکازی دارد ؟ چه بسا که شارع با تعلیل خود در مقام آموزش یک ضابطه ی کلی به مخاطب خود باشد مثلا هنگامی که شارع می فرماید : "لاتشرب الخمر لانه مسکر "لازم نیست که مسکر بودن یک امر ارتکازی برای حرمت شرب باشد یا اینکه شارع قبلا حرمت شرب مسکر را بیان کرده و در اینجا در واقع تطبیق کرده باشند بلکه امکان هم دارد که شارع با همین بیان خواسته باشد که حرمت شرب مسکر را به مخاطب خود اعلام کند و این امکان به اندازه ای است که جلوی ظهور ( ارتکازی بودن ) را می گیرد . ( اصل بیان ازیکی از اساتید اخذ شده است ).
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194 ، محمدتقی ، مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
ارتکازی بودن تعلیل - توسط amirabas - 21-فروردين-1392, 08:03
RE: ارتکازی بودن تعلیل - توسط رضا اسکندری - 13-ارديبهشت-1395, 14:11
RE: ارتکازی بودن تعلیل - توسط استاد راهنما13 - 14-ارديبهشت-1395, 12:48
RE: ارتکازی بودن تعلیل - توسط مسعود عطار منش - 26-فروردين-1398, 12:19
RE: ارتکازی بودن تعلیل - توسط محمود رفاهی فرد - 26-فروردين-1398, 13:42

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان