30-شهريور-1399, 08:40
ظاهرا مرحوم آخوند دلیل عدم تعدد عقاب در ترتب را اولا مخالف ارتکاز میداندو ثانیا میفرماید که یکی از دو خطاب اهم و مهم ارشادی است و مولوی نیست. استاد هم فرمود حق با مرحوم آخوند است. استاد منبهاتی را مطرح کرد مثلا شخصی که قدرت بر نجات یک نفر متعین که زیر اوار افتاده است دارد و عصیان میکند یک عقاب دارد و شخصی هم که قدرت بر نجات یک نفر به صورت لا علی التعیین دارد و عصیان میکند هم یک عقاب بیشتر ندارد. در ترتب هم شخص قدرت بر امتثال یک تکلیف را بیشتر ندارد اگر هر دو را ترک کند یک عقاب هم بیشتر ندارد.