15-آذر-1399, 16:02
تازه مجل بحث معلوم شد.
تکلیف به معنای بعث و زجر یک قید عقلایی دارد نسبت به جایی که مضمون الحصول است یعنی بلحاظ عقلایی بعث و زجر نسبت به اموری که مضمون الحصول است غیر عقلایی است و این مضمون الحصول بودن در انای سلطان هند خیلی روشن است و در مورد مثال قطار به آن روشنی نیست ولی اصل مضمون الحصول بودن ثابت است چون نوعا انسانها به تمام جهات تخلی نمیکنند و همین باعث میشود بعث و زجر فعلی نسبت به جهاتی که محل ارتکاب واقع نمیشود وجود نداشته باشد لذا معلوم نیست اصلا بعث و زجر بالفعلی داشته باشد . ان قلت: بعث و زجر هم که نباشد مبغوضیت و حرمت که معلوم است. قلت: مبغوضی که در صدد تحصیلش بر نیامده باشد منافاتی با ترخیص در مخالفت احتمالی اش ندارد و الله العالم.
تکلیف به معنای بعث و زجر یک قید عقلایی دارد نسبت به جایی که مضمون الحصول است یعنی بلحاظ عقلایی بعث و زجر نسبت به اموری که مضمون الحصول است غیر عقلایی است و این مضمون الحصول بودن در انای سلطان هند خیلی روشن است و در مورد مثال قطار به آن روشنی نیست ولی اصل مضمون الحصول بودن ثابت است چون نوعا انسانها به تمام جهات تخلی نمیکنند و همین باعث میشود بعث و زجر فعلی نسبت به جهاتی که محل ارتکاب واقع نمیشود وجود نداشته باشد لذا معلوم نیست اصلا بعث و زجر بالفعلی داشته باشد . ان قلت: بعث و زجر هم که نباشد مبغوضیت و حرمت که معلوم است. قلت: مبغوضی که در صدد تحصیلش بر نیامده باشد منافاتی با ترخیص در مخالفت احتمالی اش ندارد و الله العالم.