26-آذر-1399, 20:32
(25-آذر-1399, 00:16)خیشه نوشته: وقتی که حتی تعمل در ادامه ذکر میشود ظهور در مقدمه و زمینه ساز بودن دارد. وزان این سیاق وزان اذا قمتم الی الصلاة فاغسلو است. نه این که وجوب تعلم با وجوب وضو یک سنخ وجوب داشته باشند بلکه عرض بنده این است که قید حتی ظهور در این دارد که للغیر است بر خلاف نماز و صوم و غیره. در غیری بودن ان خلاف نیست اختلاف در این است که غیری بودن ان مثل غیری بودن طهارات ثلاث است یا مثل وجوب طریقی است یا تهیئی است.
اینکه با احتیاط می توان واقع را احراز کرد دلیل نمیشود، یعنی توبیخ ترک ذی المقدمه به جهت قصور در مقدمه یک تعبیر عرفی رایج است که هم با وجوب تهیئی و هم با وجوب مقدمی و طریقی میسازد و از این چیزی در نمی آید. تصور کنید که مولایی از عبدش نسبت به مقدمه رفتن به بازار در ساعت خاص، اراده تهیئی دارد تا مثلا بتواند فلان ساعت گوشت بخرد لکن عبد عصیان میکند و نمیرود؛ شب مولی او را تخطئه میکند که چرا گوشت نخریدی؟ عبد جواب میدهد که چون بازار نرفتم؛ دوباره مولی سؤال میکند که چرا بازار نرفتی تا بخری؟ یعنی این تعبیر کاملا با وجوب تهیئی نیز سازگار است و نفس این تعابیر اعم از کیفیت اراده است و باید به سراغ قرائن دیگر رفت.