11-دي-1395, 18:09
نمونه مهم درباره اهمیت علم نسخهشناسی
در کتاب تهذیب از کتاب علی بن جعفر یک روایت صحیحه در باب »ولوغ خنزیر« وارد شده است که ظرف باید هفتبار شسته شود.
کتاب علی بن جعفر از کتابهای مشهور بین اصحاب بوده و نسخههای گوناگونی از این کتاب بین اصحاب حدیث وجود داشته است؛
جناب کلینی و شیخ صدوق این کتاب را داشتهاند و هیچ کدام قبل از شیخ طوسی در مجامع روایی خویش این روایت را نیاوردهاند.
با تحقیق در کتب فقهی اصحابِ قبل از شیخ طوسی، روشن شد که فتوایی مبتنی بر این روایت در کتب اصحاب موجود نیست و روایتی هم از علی بن جعفر نقل نشده است که احتمال بدهیم این روایت در یک نسخه موجود بوده و در نسخه دیگر نیامده؛
شیخ طوسی هم در هیچیک از کتب فقهیاش به این روایت فتوا نداده است، بلکه در کتاب خلاف، خوک را در سهبار شستن ظرف به سگ ملحق کرده است، اما در کتاب تهذیب این روایت را آورده است که ظرف باید هفتبار شسته شود منتهی المطلب، ج۳، ص۳۴۱.
این عدم فتوا تا زمان محقق حلی استمرار پیدا کرده است؛ وی این روایت را آورده است اما مسکوت گذاشته و به آن فتوا نداده است.
علامه درباره این روایت، که به نظرش صحیح بوده، به وجوب هفتبار شستن فتوا داده است.
رجال شیخ طوسی، ص۱۳۳، رقم ۵۵/۱۳۷۶
نکته قابل تأمل این است که به رغم وجود یک مسئله تعبدی الزامی در یک کتاب مشهور که ۱۳۰ سال قبل از شیخ طوسی در اختیار جناب کلینی و شیخ صدوق بوده، چرا اصحاب آن را در کتب روایی نیاوردهاند و در کتب فقهی هم بدان فتوا ندادهاند و خود شیخ هم در کتب فقهیاش بدان فتوا نداده است و تنها علامه برای اولینبار در شیعه رسماً فتوا داده است.
این شواهد نشان میدهد که در این خبر مشکلی وجود داشته است و به احتمال قوی در نسخه کتاب علی بن جعفری که در دست شیخ بوده، مطلب اشتباه نوشته شده و در تهذیب نیز اشتباه نقل شده است، یا شیخ طوسی در نوشتن تهذیب اشتباه کرده است؛ چراکه نمیشود در یک مسئلهای که حکم الله باشد، خودشان هم فتوا ندهند.
جرعهای از دریا، آثار عربی، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی، ص۲۵۴ - ۲۵۵.
در کتاب تهذیب از کتاب علی بن جعفر یک روایت صحیحه در باب »ولوغ خنزیر« وارد شده است که ظرف باید هفتبار شسته شود.
کتاب علی بن جعفر از کتابهای مشهور بین اصحاب بوده و نسخههای گوناگونی از این کتاب بین اصحاب حدیث وجود داشته است؛
جناب کلینی و شیخ صدوق این کتاب را داشتهاند و هیچ کدام قبل از شیخ طوسی در مجامع روایی خویش این روایت را نیاوردهاند.
با تحقیق در کتب فقهی اصحابِ قبل از شیخ طوسی، روشن شد که فتوایی مبتنی بر این روایت در کتب اصحاب موجود نیست و روایتی هم از علی بن جعفر نقل نشده است که احتمال بدهیم این روایت در یک نسخه موجود بوده و در نسخه دیگر نیامده؛
شیخ طوسی هم در هیچیک از کتب فقهیاش به این روایت فتوا نداده است، بلکه در کتاب خلاف، خوک را در سهبار شستن ظرف به سگ ملحق کرده است، اما در کتاب تهذیب این روایت را آورده است که ظرف باید هفتبار شسته شود منتهی المطلب، ج۳، ص۳۴۱.
این عدم فتوا تا زمان محقق حلی استمرار پیدا کرده است؛ وی این روایت را آورده است اما مسکوت گذاشته و به آن فتوا نداده است.
علامه درباره این روایت، که به نظرش صحیح بوده، به وجوب هفتبار شستن فتوا داده است.
رجال شیخ طوسی، ص۱۳۳، رقم ۵۵/۱۳۷۶
نکته قابل تأمل این است که به رغم وجود یک مسئله تعبدی الزامی در یک کتاب مشهور که ۱۳۰ سال قبل از شیخ طوسی در اختیار جناب کلینی و شیخ صدوق بوده، چرا اصحاب آن را در کتب روایی نیاوردهاند و در کتب فقهی هم بدان فتوا ندادهاند و خود شیخ هم در کتب فقهیاش بدان فتوا نداده است و تنها علامه برای اولینبار در شیعه رسماً فتوا داده است.
این شواهد نشان میدهد که در این خبر مشکلی وجود داشته است و به احتمال قوی در نسخه کتاب علی بن جعفری که در دست شیخ بوده، مطلب اشتباه نوشته شده و در تهذیب نیز اشتباه نقل شده است، یا شیخ طوسی در نوشتن تهذیب اشتباه کرده است؛ چراکه نمیشود در یک مسئلهای که حکم الله باشد، خودشان هم فتوا ندهند.
جرعهای از دریا، آثار عربی، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی، ص۲۵۴ - ۲۵۵.