15-اسفند-1396, 13:58
(آخرین تغییر در ارسال: 15-اسفند-1396, 14:02 توسط سید محسن حائری.)
اضافه بر فرمایش عزیزان نسبت به «عدم جعل احتیاط از جانب شارع»، میتوان به این نکته هم اشاره کرد که اطلاق حدیث اقتضا دارد که تکلیف حتی قبل از فحص هم رفع شده باشد، حال این که قبح عقاب بلا بیان فقط در فرض فحص و یأس جاری میشود. درست است که این اطلاق در مورد شبهات حکمیه با ادلهی دیگر تقیید خورده، اما در هر صورت همین که در شبهات موضوعیه مولی لطف کرده و در فرض عدم فحص هم تکلیف را از عهدهی مکلفین برداشته، قطعا امتنان است.