امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد کلام مرحوم تبریزی در عرفی دانستن جمع در یک مورد
#1
کلام مرحوم تبریزی و مناقشه
مرحوم استاد یک موردی را جمع عرفی می کردند که ما آن را قبول نداریم: می فرمودند:
اگر یک خطاب جزییت بگوید که وضو یا شرطیت بگوید که وضو در نماز واجب است. یک خطاب دیگر بگوید طهارت از خبث در نماز واجب است و من مکلف متمکن از جمع بین وضو و طهارت از خبث نباشم، برای اینکه آب به اندازه ی کافی ندارم. ایشان می فرمودند که جمع عرفی دارد که همان حمل بر تخییر است زیرا علم داریم از خارج که به دلیل محذور تکلیف به غیر مقدور، هر دو واجب نیستند.
به نظر ما این کلام درست نیست؛ نه به خاطر اینکه تعارض بالعرض است. زیرا جمع در تعارض بالعرض را قبول داریم. بلکه به خاطر اینکه اصلا جمع عامین من وجه بر تخیییر عرفی نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، سیدعلی
#2
(9-آذر-1397, 16:50)فاضل همدانی نوشته: کلام مرحوم تبریزی و مناقشه
مرحوم استاد یک موردی را جمع عرفی می کردند که ما آن را قبول نداریم: می فرمودند:
اگر یک خطاب جزییت بگوید که وضو یا شرطیت بگوید که وضو در نماز واجب است. یک خطاب دیگر بگوید طهارت از خبث در نماز واجب است و من مکلف متمکن از جمع بین وضو و طهارت از خبث نباشم، برای اینکه آب به اندازه ی کافی ندارم. ایشان می فرمودند که جمع عرفی دارد که همان حمل بر تخییر است زیرا علم داریم از خارج که به دلیل محذور تکلیف به غیر مقدور، هر دو واجب نیستند.
به نظر ما این کلام درست نیست؛ نه به خاطر اینکه تعارض بالعرض است. زیرا جمع در تعارض بالعرض را قبول داریم. بلکه به خاطر اینکه اصلا جمع عامین من وجه بر تخیییر عرفی نیست.

بنده خیال می کنم این مسأله از موراد تزاحم بوده و ادلۀ احکام اصلا ناظر به حالت تزاحم نیستند تا بخواهیم ببینیم جمع عرفی دارد یا ندارد زیرا لازمۀ شمول ادلۀ احکام برای حالت تزاحم این است که هر دلیلی ظهور در این داشته باشد که من در تزاحم با دیگر احکام اهمیت دارم و دلیل دیگر هم همین ظهور را داشته باشد و هکذا باقی ادله و حال آن که بالوجدان به نظر می رسد چنین ظهوری ندارند . فکر میکنم این بیان را از استاد سید جواد شبیری شنیدم که به والد شریفشان حفظهما الله نسبت میدادند .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم امکان ارائه تعریف جامع ومانع برای علم اصول از نظر فنی و حل این امر توسط نگاه عرفی مهدی منصوری 0 57 12-آبان-1398, 20:26
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  توجیه برخی از روایات وارد شده در مورد زنان مهدی منصوری 0 147 22-مهر-1398, 20:12
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  کلام محقق اصفهانی مبنی بر عدم اعتبار شروط ذکر شده در مرجع تقلیدغیر از اعلمیت مهدی منصوری 0 116 16-مهر-1398, 14:46
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نقد کلام آخوند مبنی بر فطری و بدیهی بودن جواز تقلید سید رضا حسنی 0 433 27-خرداد-1398, 19:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مناقشه در کلام آخوند خراسانی مبنی بر حمل روایات ترجیح بر استحباب سید رضا حسنی 0 504 7-ارديبهشت-1398, 15:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقدی بر کلام فلاسفه در باب جبر و اختیار سید رضا حسنی 0 543 7-ارديبهشت-1398, 15:08
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص سید رضا حسنی 1 774 27-بهمن-1397, 08:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  بیان مرحوم هاشمی بر انقلاب نسبت و مناقشه در آن سید رضا حسنی 0 600 11-بهمن-1397, 12:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت سید رضا حسنی 0 656 21-دي-1397, 16:57
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مراد از مخالفت با کتاب در کلام آیت الله سیستانی و نقد آن سید رضا حسنی 0 642 14-دي-1397, 18:05
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان