17-آذر-1398, 19:09
یکی از ثمراتی که برای بحث از معنای حرفی مطرح شده این است که برای نفی وجوب تخییری و کفائی به اطلاق هیئت تمسک می شود. به عنوان مثال وقتی تعبیر «اعتق رقبة» به کار برده می شود، هیئت امر اقتضاء می کند که حتی اگر عدل دیگری مثل روزه شصت روز انجام شود، هنوز عتق رقبه واجب است و لذا وجوب تعیینی عتق رقبه ثابت می شود. علاوه بر اینکه اطلاق صیغه امر اقتضا می کند که حتی اگر فرد دیگری این واجب را انجام دهد، وجوب بر جای خود پابرجا خواهد بود که عینی بودن وجوب ثابت خواهد شد. این اثر مترتب بر این است که هیئت که معنای حرفی است، کلی بوده و قابل تقیید باشد؛ چون اگر هیئت که معنای حرفی است، جزئی باشد، اساساً قابل تقیید نیست و در فرضی که تقیید ممکن نباشد، اطلاق هم ممکن نخواهد بود.
استاد شهیدی دام ظله از این ثمره سه پاسخ ذکر کرده اند:
1- برای تقیید لازم نیست که در همان صیغه امکان تقیید وجود داشته باشد، بلکه همین که برای مولی امکان وجود داشته باشد که نحوه کلام خود را تغییر داده و از اسم استفاده کرده و تقیید بزند، کافی است که در صورت استفاده از صیغه امر اطلاق استفاده شود.
2- عدم امکان تقیید هیئت از مواردی است که نوع مردم نسبت به آن توجهی ندارند و لذا در نزد عامه امکان تقیید وجود دارد، در نتیجه اطلاق گیری صورت می گیرد. نکته مهم این است که اطلاق گیری فرع بر برهان نیست بلکه متفرع بر ظهور عرفی است.
3- فرضا اگر تقیید از طریق هیئت ممکن نباشد، تقیید از ناحیه ماده ممکن است.
درس خارج اصول استاد شهیدی، 98.09.11
جهت مشاهده تفصیل پاسخ های استاد شهیدی اینجا کلیک کنید.
استاد شهیدی دام ظله از این ثمره سه پاسخ ذکر کرده اند:
1- برای تقیید لازم نیست که در همان صیغه امکان تقیید وجود داشته باشد، بلکه همین که برای مولی امکان وجود داشته باشد که نحوه کلام خود را تغییر داده و از اسم استفاده کرده و تقیید بزند، کافی است که در صورت استفاده از صیغه امر اطلاق استفاده شود.
2- عدم امکان تقیید هیئت از مواردی است که نوع مردم نسبت به آن توجهی ندارند و لذا در نزد عامه امکان تقیید وجود دارد، در نتیجه اطلاق گیری صورت می گیرد. نکته مهم این است که اطلاق گیری فرع بر برهان نیست بلکه متفرع بر ظهور عرفی است.
3- فرضا اگر تقیید از طریق هیئت ممکن نباشد، تقیید از ناحیه ماده ممکن است.
درس خارج اصول استاد شهیدی، 98.09.11
جهت مشاهده تفصیل پاسخ های استاد شهیدی اینجا کلیک کنید.