امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرنطینه در اسلام
#1
در این ایام که این بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است. در مورد بیماری طاعون در أمالی سید مرتضی آمده است «قال رسول الله صل الله علیه و آله: إذا کان بالبلد الذی انتم فیه فلا تخرجوامنه- و قال ایضا: إذا کان ببلد فلا تخلوه» این همان توصیه قرنطینه است که حضرت فرمودند اگر در شهری طاعون وجود داشت به آن شهر وارد نشوید و اگر شما در شهری هستید که در آن بیماری وجود دارد از آن خارج نشوید.درس فقه 99/1/6
 
پاسخ
#2
عمل به این روایت مذکور با مضمون توصیه منسوب به پیامبر(ص) مبنی بر قرنطینه خود در منطقه بیماری توسط ابوعبیده سبب شد او در اثر طاعون بمیرد. در حالیکه خلیفه دوم عمر به او دستور داده بود به دلیل خطر طاعون به سرعت با سپاهیان خود از منطقه طاعون زده بازگردد ولی او به دلیل همین روایت منسوب به پبامیر(ص) از دستور خلیفه دوم سرپیچی می کند و می میرد، مرگ ابوعبیده به عنوان فرمانده سپاه باعث می‌شود که عُمر، معاویه را به حکومت شام بگمارد و فرصت برای غصب مقام امامان شیعه و به شهادت رساندن أمیرالمؤمنین (ع) و حسنین(ع) توسط حکومت امویان فراهم شود. به عبارت دیگر، معاویه حکومت شام و تصاحب خلافت فردای مسلمانان را مدیون عمل به این روایت منسوب به پیامبر(ص) است!
منبع:

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...80#pid7080
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#3
کلام اول و دوم فقط برای منبر مناسب است و هیچ ارزش علمی ندارد بهتر است علما و دوستان این روش رو که هر چیزی رو از دین استخراج کنند کنار بگذارند
پاسخ
#4
(7-فروردين-1399, 20:47)علاوی نوشته: عمل به این روایت مذکور با مضمون توصیه منسوب به پیامبر(ص) مبنی بر قرنطینه خود در منطقه بیماری توسط ابوعبیده سبب شد او در اثر طاعون بمیرد. در حالیکه خلیفه دوم عمر به او دستور داده بود به دلیل خطر طاعون به سرعت با سپاهیان خود از منطقه طاعون زده بازگردد ولی او به دلیل همین روایت منسوب به پبامیر(ص) از دستور خلیفه دوم سرپیچی می کند و می میرد،

اگر ابوعبیده و دیگران از منطقه بر میگشتند و وارد شهرهایی می شدند که طاعون نداشت دیگران را مبتلا می کرد و ممکن بود خیلی افراد بیشتری بمیرند. مضافا بر اینکه از اگر عمر بنا داشته است معاویه را خلیفه کند از کجا معلوم با زنده ماند او از این تصمیم منصرف می شود. به ظواهر امر نمی شود قضاوت کرد.
پاسخ
#5
(8-فروردين-1399, 10:45)هادی نوشته: کلام اول و دوم فقط برای منبر مناسب است و هیچ ارزش علمی ندارد بهتر است علما و دوستان این روش رو که هر چیزی رو از دین استخراج کنند کنار بگذارند

شما که علمی برخورد می کنید این روایت پیامبر صل الله علیه و آله را معنا کنید«اگر بیماری طاعون  در شهر آمد از آن خارج نشوید و اگر در شهری بود به آن داخل نشوید»بالاخره با این روایت چکار می کنید آن را کنار می گذارید؟ با ارتکاز عرف عام چکار می کنید. قرنطینه هم یک اصل عقلائی است. اگر باور ندارید که یک اصل عقلائی است یک سر به خیابان ها بزنید و ببنید چه قدر خلوت شده. و اینکه باز هم بعضی افراد بیرون می آیند چون تعداد مبتلاها بالانبوده و بیماری در موارد خیلی کم کشنده است والا اگر به جای این بیماری، بیماری طاعون بود هیچ کس بیرون نمی آمد
پاسخ
#6
آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم
پاسخ
#7
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا

الغای خصوصیت، در حکم ابزار برای تنقیح مناط است، فقیه، با درنگ و دقت در متن و جوانب یک نص، خصوصیات و تعیّنات آن را الغا و بدین ترتیب قطع به شمول و گستردگی مناط پیدا می‌کند.

(ارتکاز الغاء الخصوصیة فی الذهن العرفی انما ینفع فی باب الادلة اللفظیة لانه یکون من القرائن المکتنفة بالکلام.) [شهید سیدمحمدباقر صدر، شرح العروة الوثقی، ج۱، ص۵۴. ]
ارتکاز پیدا کردن الغاء خصوصیت در ذهن عرفی، تنها در باب دلیل‌های لفظی سودمند است، زیرا این ارتکاز از جمله قرینه‌های همراه با کلام است.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#8
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم  روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم

اگر این کلام را بگید در استنباط را ببندید دیگه . علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع همینه دیگه. اگر بگند لا تشرب الخمر لانه مسکر بعد مایعی دیگه بود مثل ویسکی که در آن زمان نبوده یا ماری جوانا شما می گید نمی شه حکمش را از این روایت فهمید مسائل روز چه ربطی به او زمان داره!!این همون تفکره که می گه دین به درد همون قرن می خورده حاشا و کلا!!!
پاسخ
#9
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم ... اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم  روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم

نسبت به بخش دوم کلام ایشان بنده صحبتی نکرده ام

بطور مثال متن زیر نشان می دهد که بخش دوم کلام ایشان می تواند محل بحث واقع شود:

نقل قول:در خدمت حجت الاسلام مادر شاهی دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام هستیم.  نظر شما درباره صحبت های اخیر مبنی بر نفی فقه نظام چیست ؟

پاسخ:
«نظام مالی اسلام را به دست آوردیم که باید مبتنی بر طلا و نقره باشد. به عنوان مثال شما نگاه کنید در زمان پیامبر با یک سکه طلا یک گوسفند خوب می شد خریداری شود و اکنون هم با یک سکه طلا می شود حداقل یک گوسفند خوب خرید. »

فارغ از قید «گوسفند خوب» که در متن آمده است
قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده امروز شنبه شانزدهم فروردین 1399
در سایت دیوار تهران سی و یک هزار تومان است.
یعنی گوسفند چهل کیلویی یک میلیون و دویست و چهل هزار تومان
البته نرخ عمده فروشی گله گوسفند در روستاهای مناطق مرزی بسیار کمتر از این است.

https://divar.ir/v/gXyt-7Ux

https://divar.ir/v/gX8JTqyZ

در حالیکه امروز شنبه شانزدهم فروردین 1399 قیمت یک سکه طلا در اینستاگرام مثقال شش میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده است.
https://www.instagram.com/p/B-jTgl5AUGQ/

منبع:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...48#pid7148
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#10
(7-فروردين-1399, 12:39)مهدی خسروبیگی نوشته:
در این ایام که این بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است...درس فقه 99/1/6
 

اگر تصور ایشان این است که صرف در خانه ماندن توصیه متخصصین است و این را مؤید صحت این روایات قرار می دهند ، به نظر نمی رسد چنین باشد، چون توصیه متخصصین مشروط به شروطی گویا است همانطور که کشور ایتالیا پس از توصیه به در خانه ماندن به توصیه متخصصین راه حل متناسب برای جبران خسارت هم در نظر گرفته شده است.
در ایران می رفت که روند نزولی شروع شود. مردم در عید خیلی مراقب بوده اند. تا جایی که می توانستند رعایت کرده اند. اما حالا درصد بزرگی از آنها مجبور شده اند، برای یک لقمه نان حلال بیرون بیایند.
در ایتالیا دولت ٢٨ میلیارد دلار برای حمایت از کسب وکارهایی که از قرنطینه آسیب خواهند دید اختصاص می دهد.
با توجه به این که قیمت ها در ایتالیا حدود سه چهار برابر ایران هست و جمعیت آن حدود ٦/٨ ایران، معادل این بودجه را اگر دولتمردان ایران می خواستند به مردم ایران اختصاص دهند برای ایران می شد حدود هفت میلیارد یا بیشتر.
اما در ایران تنها یک میلیارد دلار به این منظور اختصاص داده شده. هفت میلیارد و یک میلیارد خیلی تفاوت دارند. به اندازه همه کسانی که مجبور می شوند برای کسب وکار بیرون بروند تفاوت دارند!
با این روند شیوع کرونا در ایران اگر ما با توجیه استدلال های دینی مردم را مجبور در خانه ماندن بکنیم، در حالیکه برای شکم گرسته آنها راه حل های ارائه شده متناسب با راه حل های متخصصین کشورهای دیگر نیست ، آنگاه، مردم ایران با مقایسه دین ما و دین مردم ایتالیا چه نتیجه ای خواهند گرفت؟
(ترامپ هم گفته یک تریلیون دلار اختصاص می ده. البته سنگ بزرگ نشانه نزدن است. یک تریلیون دلار خیلی زیاد هست حتی برای آمریکا. اگر می گفت دویست یا سیصدمیلیارد دلار احتمال بیشتری داشت که باور کردنی باشد. مگر این که پول بدون پشتوانه چاپ کند یا قرض بگیره که هر دو تبعات منفی مهلکی خواهند داشت.)

بنابراین اگر تصور ایشان این است که صرف در خانه ماندن توصیه متخصصین است و این را مؤید صحت این روایات قرار می دهند ، به نظر نمی رسد چنین باشد، چون توصیه متخصصین مشروط به شروطی گویا است همانطور که کشور ایتالیا پس از توصیه به در خانه ماندن به توصیه متخصصین راه حل متناسب برای جبران خسارت هم در نظر گرفته شده است.

«ماهانه و به مدت 3 ماه به هر فرد بالغ آمریکایی 1200 دلار و به هر زوج 2400 دلار و به اضافه 500 دلار به ازای هر فرزند خانواده پرداخت شود.»
https://www.asriran.com/fa/news/723018/%...A%A9%D8%A7
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تنازع در میراث/ تنازع در تقدم اسلام وارث بر موت مورث محمد جواد رجب زاده 0 155 13-ارديبهشت-1402, 13:06
آخرین ارسال: محمد جواد رجب زاده
  قاضی تحکیم در اسلام نداریم مهدی خسروبیگی 0 1,152 9-دي-1398, 22:29
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان