امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قمه زنی مستحب موکد یا بدعت حرام؟
#1
یکی از مسائل مورد خلاف بین فقها مساله قمه زنی و عزاداری به نحوی است که موجب خونریزی و... شود
برخی از فقها همچون مرحوم نائینی و... این نحوه عزاداری را مستحب می دانند و ظاهرا آن را به عنوان مصداق تعظیم شعائر و عزاداری دانسته و استحباب خاصی برای آن قائل نیستند؛ البته ایشان در فرضی که قمه زنی و مانند آن موجب ضرر معتنی به بر بدن شود، حکم به حرمت می کنند و همینگونه در فرضی که قمه زنی موجب وهن مذهب و یا مشکلات دیگر و محرماتی شود، به حکم ثانوی آن را جائز نمی دانند
برخی دیگر از فقها همچون رهبری به صورت کلی، عزاداری به صورت قمه زنی و خونریزی را مصداق حقیقی تعظیم شعائر و عزاداری نمی دانند و به همین جهت به صورت کلی این روش را نوعی بدعت حرام می دانند؛ زیرا نمی توان هر عملی را از ناحیه شخصی به عنوان عزاداری جلوه داد بلکه باید عرفا و شرعا مصداقیت داشته باشد که مصداقیت قمه زنی عرفا و شرعا در عزادار بودن، روشن نیست و لذاانجام آن به نیت استحباب، موجب بدعت خواهد شد.
در مقابل برخی دیگر از فقها ادعا می کنند که قمه زنی و خونریزی در عزاداری امام حسین، به صورت خاص مستحب است و لذا نه تنها بدعت نیست بلکه از آنجا که استحباب آن به صورت خاص ماثور است، حتی در صورتی که وهن مذهب هم بشود نباید بدان اعتنا نمود همانطور که اجرای حدود و یا حفظ حجاب و دیگر اموری که منصوص هستند اگر مورد تمسخر کفار قرار بگیرند نباید اعتنا نمود و باید طبق حکم الهی عمل نمود.
ایشان به روایاتی استدلال می کنند که انبیای زیادی در کربلا آسیب دیدند و خون از بدن آنها جاری شد و در آن هنگام خداوند به آنها یادآوری حادثه کربلا نمود یعنی ریختن خون در یادآوری امام حسین مورد تایید بالخصوص است.
البته سند این روایات عموما مخدوش است اما ادعای استفاضه و.. در سند و دلالت این روایات شده است.
پاسخ
#2
(29-شهريور-1399, 20:45)مومن نوشته: یکی از مسائل مورد خلاف بین فقها مساله قمه زنی و عزاداری به نحوی است که موجب خونریزی و... شود
برخی از فقها همچون مرحوم نائینی و... این نحوه عزاداری را مستحب می دانند و ظاهرا آن را به عنوان مصداق تعظیم شعائر و عزاداری دانسته و استحباب خاصی برای آن قائل نیستند؛ البته ایشان در فرضی که قمه زنی و مانند آن موجب ضرر معتنی به بر بدن شود، حکم به حرمت می کنند و همینگونه در فرضی که قمه زنی موجب وهن مذهب و یا مشکلات دیگر و محرماتی شود، به حکم ثانوی آن را جائز نمی دانند
برخی دیگر از فقها همچون رهبری به صورت کلی، عزاداری به صورت قمه زنی و خونریزی را مصداق حقیقی تعظیم شعائر و عزاداری نمی دانند و به همین جهت به صورت کلی این روش را نوعی بدعت حرام می دانند؛ زیرا نمی توان هر عملی را از ناحیه شخصی به عنوان عزاداری جلوه داد بلکه باید عرفا و شرعا مصداقیت داشته باشد که مصداقیت قمه زنی عرفا و شرعا در عزادار بودن، روشن نیست و لذاانجام آن به نیت استحباب، موجب بدعت خواهد شد.
در مقابل برخی دیگر از فقها ادعا می کنند که قمه زنی و خونریزی در عزاداری امام حسین، به صورت خاص مستحب است و لذا نه تنها بدعت نیست بلکه از آنجا که استحباب آن به صورت خاص ماثور است، حتی در صورتی که وهن مذهب هم بشود نباید بدان اعتنا نمود همانطور که اجرای حدود و یا حفظ حجاب و دیگر اموری که منصوص هستند اگر مورد تمسخر کفار قرار بگیرند نباید اعتنا نمود و باید طبق حکم الهی عمل نمود.
ایشان به روایاتی استدلال می کنند که انبیای زیادی در کربلا آسیب دیدند و خون از بدن آنها جاری شد و در آن هنگام خداوند به آنها یادآوری حادثه کربلا نمود یعنی ریختن خون در یادآوری امام حسین مورد تایید بالخصوص است.
البته سند این روایات عموما مخدوش است اما ادعای استفاضه و.. در سند و دلالت این روایات شده است.
رهبری نمی گویند قمه زنی بدعت است میگویند دلیل بر مطلوبیت آن نداریم بلکه اگر کسی به عنوان اینکه درشرع وارد شده انجام دهد بدعت است اما اگر انتسابی به شرع مقدس نباشد بدعت نیست
پاسخ
#3
البته بدون انتساب به شرع، تحقق عزاداری نمی شود و به نظر انتساب قهری است
البته اشکال این است که زنجیر زنی و علم برداشتن و برخی دیگر از مراسمات عزاداری نیز ظاهرا مبتلا به همین اشکال باشدو صدق عزاداری بر آن مشکل باشد.
همچنین با توجه به تسامح در ادله سنن می توان به روایاتی که انبیا به امر الهی در کربلا مبتلا به زخمی میشدند و خون از آنها جاری میشده می توان حکم به استحباب بالخصوص قمه زنی نمود.
پاسخ
#4
از کجا می فرمایید انتساب به شرع عنوان قهری است اگر شک هم بکنیم نمی توان انتساب را نتیجه گرفت.بله در آن مصادیق هم شبهه باقی است.نسبت به ذیل کلامتان هم بحث مبنایی است اگر من بلغه شی من النبی شامل بلوغ معتبر باشد کما اینکه برخی فرمودند استناد مخدوش است چون نوعا اخبار ضعاف مطرح می شود اگر هم بلوغ معتبر را نگوییم اینکه در کربلا برایشان اتفاق افتاده است نمی توان نتیجه گرفت که این امر مطلوب شارع هم هست. تکوینا اتفاقی افتاده چطور کشف مطلوبیت تشریعی می کنید؟
پاسخ
#5
(31-شهريور-1399, 11:28)عرفان عزیزی نوشته: اگر من بلغه شی من النبی شامل بلوغ معتبر باشد کما اینکه برخی فرمودند استناد مخدوش است چون نوعا اخبار ضعاف مطرح می شود 


خبر زیر جزء اخبار ضعاف نبوده است که مورد استناد قرار گرفته است؟

(19-شهريور-1399, 16:25)مسعود عطار منش نوشته: دو شاهد وجود دارد بر اینکه در زمان های سابق امر به معنای دستور دادن نبوده بلکه به معنای طلب چیزی که آن چیز لازم باشد بوده است. (فکر میکنم از بیانات استادشبیری این مطلب را در ذهن دارم)

شاهد دوم خطاب حضرت مسلم بن عقیل رضوان الله علیه به امام حسین علیه الصلاه و السلام است که در منابع با تعبیر امر گزارش شده در حالیکه ادب ایشان اقتضا می کند نتواند  به حضرت دستور دهد بلکه صرفا ابراز یک مطلب لزومی صورت گرفته است. 
اگر ادعا نکنیم که حقیقی بودن استعمال امر در این دو شاهد روشن است لا اقل احتمال جدی را ایجاد نموده که نتوانیم مفاد واقعی لفظ امر را بر معنای فعلی حمل کنیم.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست توضیح:  علت کم رنگ بودن نهی از منکردر مقابل گناهانی مثل موسیقی حرام سرباز 15 25,883 19-آذر-1401, 08:03
آخرین ارسال: علاوی
  تخلف از قانون، حلال یا حرام حسینی 4 8,757 24-شهريور-1395, 12:42
آخرین ارسال: امین 69
Photo درخواست توضیح:  نسبت مستحب و احتیاط مستحب شیخ خوئی 4 8,701 6-بهمن-1393, 19:37
آخرین ارسال: شیخ خوئی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان