امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: تفکیک بین فعلیت و فاعلیت تکلیف در کلام شهید صدر
#1
مرحوم صدر تکلیف را پس از،امتثال نیز فعلی دانسته اند چرا که متعلق تکلیف بعد از وجودش هم محبوبیت دارد ولی چون امتثال صورت گرفته این تکلیف دیگر محرکیتی نداشته و به تعبیری فاعلیت ندارد.
این تفکیک شهید صدر تفکیک نا تمامی است چرا که حقیقت تکلیف که با وجود فعلی آن آثار تکلیف نیز فعلی میشود -مثل حکم عقل به لزوم امتثال- همان طلب مولاست که بعد از امتثال وجود ندارد و حکم زمانی فعلی است که این طلب جایگاه داشته باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفکیک مراد تفهیمی، از مراد جدّی و دواعی استعمال مسعود عطار منش 2 134 3-فروردين-1403, 22:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 51 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت استعمال از منظر شهید صدر مسعود عطار منش 0 83 15-دي-1402, 16:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ارادۀ استعمالی، تفهیمی و جدّی از منظر شهید صدر مسعود عطار منش 0 91 9-دي-1402, 09:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 48 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکالی در اصل پدیدۀ وضع تعیّنی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 94 17-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبات مختلف مسلک تعهد در حقیقت وضع و اشکال شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 180 20-مهر-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 217 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 141 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل اوامر ارشادی در سایه تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی مسعود عطار منش 17 1,217 20-مرداد-1402, 18:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان