امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی
#1
برخی از اصولیین برای اثبات تنجیز علم اجمالی نسبت به موافقت قطعیه ، به ادلۀ خاصه ای اشاره کرده اند که در این زمینه وارد شده است تا با الغای خصوصیت از آنها وجوب موافقت قطعیه در سائر موارد علم اجمالی را نیز نتیجه بگیرند ؛ و لکن باید دانست عمدۀ این روایات ناظر به مواردی است که  از قبیل شک در محصل است فلذا نمی توان از این نوع از ادله به مواردی که شک در محصل نیست الغای خصوصیت کرد . مثلا در برخی روایات سئوال از ثوبی است که می دانیم یک نقطه اش نجس است ولی نمی دانیم دقیقا چه نقطه ای یا سئوال از دو ظرف آبی است که علم اجمالی به نجاست احدهما داریم و سئوال از تحصیل طهارت بوسیلۀ این دو ظرف است که در امثال این موارد شک ما از سنخ شک در محصل می باشد .
پاسخ
#2
(14-بهمن-1396, 07:43)مسعود عطار منش نوشته: برخی از اصولیین برای اثبات تنجیز علم اجمالی نسبت به موافقت قطعیه ، به ادلۀ خاصه ای اشاره کرده اند که در این زمینه وارد شده است تا با الغای خصوصیت از آنها وجوب موافقت قطعیه در سائر موارد علم اجمالی را نیز نتیجه بگیرند ؛ و لکن باید دانست عمدۀ این روایات ناظر به مواردی است که  از قبیل شک در محصل است فلذا نمی توان از این نوع از ادله به مواردی که شک در محصل نیست الغای خصوصیت کرد . مثلا در برخی روایات سئوال از ثوبی است که می دانیم یک نقطه اش نجس است ولی نمی دانیم دقیقا چه نقطه ای یا سئوال از دو ظرف آبی است که علم اجمالی به نجاست احدهما داریم و سئوال از تحصیل طهارت بوسیلۀ این دو ظرف است که در امثال این موارد شک ما از سنخ شک در محصل می باشد .

در مثال ثوبی که یک نقطه اش نجس است چطور موافقت احتمالیه ممکن است؟ شاید اگر موافقت احتمالیه در آن ممکن بود حضرت می فرمودند به موافقت احتمالیه اکتفا کن! لذا نمی توان از این مورد به مواردی که امکان موافقت احتمالیه وجود دارد، تعدی کرد!
پاسخ
#3
موافقت احتمالیه در مثال مذکور به اینست که تنها بخشی از آن ناحیه ای که نجاست در آن واقع شده را تطهیر کنیم و با آن نماز بخوانیم .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لزوم نسبت سنجی امارات با مجموع اصول نه تک تک آنها مسعود عطار منش 10 411 18-شهريور-1402, 15:11
آخرین ارسال: 09127498805
  پاسخ به اشکال تناقض صدر و ذیل دلیل استصحاب نسبت به اطراف علم اجمالی مسعود عطار منش 0 153 13-آبان-1401, 12:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلالت ادله برایت بر عدم تنجیز علم اجمالی مسعود عطار منش 12 1,768 15-آذر-1399, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکاتی اجمالی در مورد کتاب رجالی رجال علامه حلی و ابن داوود مسعود عطار منش 0 1,154 2-دي-1398, 19:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم لزوم بررسی سندی طرق به کتب مبتنی بر تبیین پدیده اجازه مسعود عطار منش 0 1,165 20-آبان-1398, 20:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  اولویت لزوم اجتیاط در اقل و اکثر ارتباطی نسبت به متباینین مسعود عطار منش 1 2,176 14-بهمن-1397, 21:12
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکته علمی:  تقاریب تنجیز علم اجمالی دائر بین اقل و اکثر ارتباطی مسعود عطار منش 0 1,838 6-دي-1397, 08:24
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  اشکالی به جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی و پاسخ به ان مسعود عطار منش 0 2,581 20-اسفند-1396, 08:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  اشکال جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی مسعود عطار منش 2 4,061 19-اسفند-1396, 07:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  شمول اصاله الحل نسبت به علم اجمالی در غیر موراد خلاف ارتکاز مسعود عطار منش 3 4,522 25-بهمن-1396, 08:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان