16-بهمن-1396, 07:32
باید دانست که ما دو نوع شک در محصل داریم :
1-اگر شارع امر کرد به نماز در لباس طاهر و ما سه لباس داشتیم که یکی مقطوع الطهاره و دو لباس دیگر اطراف علم اجمالی به نجاست بود در اینجا روشن است که به دلیل وجود لباس معلوم الطهاره ، نسبت به امر به نماز در لباس طاهر اشتغال یقینی داشته و نیاز به فراغ یقینی داریم .
2-اگر شارع امر کرد به نماز در لباس طاهر و ما فقط دو لباس داشتیم که یه نحو احمالی یکی پاک و دیگری نجس بود در اینجا با توجه به این که لباس معلوم الطهاره ای بنحو علم تفصیلی نداریم احتمال می دهیم شارع در اینجا نماز در لباس طاهر را از ما نخواسته باشد و شک در محصل بازگشت می کند به شک در تکلیف ؛ البته این لزوما به معنای جریان برائت در این نحوه از شک در محصل نیست و ممکن است با تمسک به اطلاق امر به نماز با لباس طاهر نیز شک در تکلیف برطرف شود و لکن توجه به این نکته در الغای خصوصیت از بعضی از روایات دال بر تنجیز علم اجمالی تاثیر گذار است .
1-اگر شارع امر کرد به نماز در لباس طاهر و ما سه لباس داشتیم که یکی مقطوع الطهاره و دو لباس دیگر اطراف علم اجمالی به نجاست بود در اینجا روشن است که به دلیل وجود لباس معلوم الطهاره ، نسبت به امر به نماز در لباس طاهر اشتغال یقینی داشته و نیاز به فراغ یقینی داریم .
2-اگر شارع امر کرد به نماز در لباس طاهر و ما فقط دو لباس داشتیم که یه نحو احمالی یکی پاک و دیگری نجس بود در اینجا با توجه به این که لباس معلوم الطهاره ای بنحو علم تفصیلی نداریم احتمال می دهیم شارع در اینجا نماز در لباس طاهر را از ما نخواسته باشد و شک در محصل بازگشت می کند به شک در تکلیف ؛ البته این لزوما به معنای جریان برائت در این نحوه از شک در محصل نیست و ممکن است با تمسک به اطلاق امر به نماز با لباس طاهر نیز شک در تکلیف برطرف شود و لکن توجه به این نکته در الغای خصوصیت از بعضی از روایات دال بر تنجیز علم اجمالی تاثیر گذار است .