امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تناقض کلام آقای خویی در فقه و اصول در مفهوم وصف !!
#1
استاد شهیدی
۱۵ بهمن۹۶
مرحوم آقای خوئی فرمودند که در مساله نافله وصف مفهوم ندارد مخصوصا اگر قید غالبی باشد.
این فرمایش آقای خوئی خلاف مبانی اصولی ایشان است:
اما این‌که ایشان فرمود وصف مفهوم ندارد: آقا! شما که در اصول فرمودید وصف مفهوم فی الجملة‌ دارد حتی اگر قید غالب باشد.
اتفاقا راجع به این آیه شریفه و ربائبکم اللاتی فی حجورکم هم آنرا تطبیق نموده اند
انصافا اصل مدعای ایشان درست است دیگه. عرفی هم همین است. اگر این قید دخیل در حکم شرعی نبود برای چی گفت؟ چون قید غالب است این مجرد ذکرش در خطاب نیست.
به نظر ما شاید مقصود آقای خوئی این باشد که مفهوم وصف و لو مفهوم فی الجملة، ‌در جایی است که نکته عرفیه‌ای برای ذکرش غیر از احترازیت نباشد و الا اگر نکته عرفیه‌ای دارد ذکرش غیر از احترازیت دیگه ظهور در احترازیت پیدا نمی‌کند. شرط ظهور وصف در مفهوم این است که ذکرش نکته عرفیه‌ای غیر از احترازیت نداشته باشد. حالا اگر یک قیدی است که متناسب با حکمت حکم است مثل فی حجورکم، فی حجورکم متناسب است با حکمت حکم، می‌‌خواهد بگوید: در دامن خودش بزرگش کردی حالا می‌‌خواهی بگیریش؟
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(16-بهمن-1396, 23:14)حسین بن علی نوشته: به نظر ما شاید مقصود آقای خوئی این باشد که مفهوم وصف و لو مفهوم فی الجملة، ‌در جایی است که نکته عرفیه‌ای برای ذکرش غیر از احترازیت نباشد و الا اگر نکته عرفیه‌ای دارد ذکرش غیر از احترازیت دیگه ظهور در احترازیت پیدا نمی‌کند. شرط ظهور وصف در مفهوم این است که ذکرش نکته عرفیه‌ای غیر از احترازیت نداشته باشد. حالا اگر یک قیدی است که متناسب با حکمت حکم است مثل فی حجورکم، فی حجورکم متناسب است با حکمت حکم، می‌‌خواهد بگوید: در دامن خودش بزرگش کردی حالا می‌‌خواهی بگیریش؟

بنده هم با نظر شما کاملا موافقم در تکمیل فرمایش شما نمونه دیگری را اضافه می کنم :
گاهی قید یا وصفی که در کلام می اید برای بیان فرد خفی است که در این گونه موارد نیز نکتۀ عرفیه ای برای ذکر آن هست که مانع مفهوم دار بودن میشود و آن نکتۀ عرفیه ، دفع توهم عدم شمول حکم نسبت به این فرد خفی است .
مثلا اگر بگوید اکرم العالم الفاسق به دلیل این که فاسق فرد خفی است نمی توان گفت پس عالم عادل فی الجمله وجوب اکرام ندارد . البته لازم به ذکر است اثبات حکم در غیر آن وصف یا قید (یعنی عالم عادل در مثال مذکور) امر دیگری است که بنده در صدد اثبات آن نیستم بلکه فقط می خواهم بگویم نمی توان حکم را از ماعدای وصف و قید مزبور  نفی کرد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود یا علی مدد 0 176 5-خرداد-1402, 23:08
آخرین ارسال: یا علی مدد
  بررسی کلام صاحب جواهر در توسعه نفوذ حکم حاکم میرزا مرتضی 3 562 23-خرداد-1401, 08:27
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استدلال به اطلاق مفهوم روایت هادی اسکندری 2 1,276 16-تير-1399, 11:10
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نظر آقای شهیدی درباره زنازاده دانستن اهل تسنن morvarid110 0 916 29-ارديبهشت-1399, 15:52
آخرین ارسال: morvarid110
  عدم وجوب پرداخت خمس زمین خریداری شده در پردیسان و امثال آن در دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,346 28-دي-1398, 19:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مناقشه در دلیل آقای سیستانی بر تجویز در اراضی متسعه هادی اسکندری 0 981 25-دي-1398, 14:18
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه از دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,046 24-دي-1398, 23:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تفاوت جمله شرطیه نحوی و اصولی در مفهوم فقه جواهری 0 2,186 28-دي-1396, 12:44
آخرین ارسال: فقه جواهری
  مراد از ثقه در روایات و کلام قدماء فقه جواهری 0 3,618 22-آبان-1396, 07:50
آخرین ارسال: فقه جواهری
  توضیح آقای حکیم محمد 68 0 2,619 20-ارديبهشت-1396, 00:00
آخرین ارسال: محمد 68

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان