امتیاز موضوع:
  • 4 رای - 3.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید آیا اعتصاب غذا برای حل مشکلات بانکی مشروع است؟
#1
اخیرا یکی از آقایان در اعتراض به مشکلات موجود در بانکها اعلام اعتصاب غذا کرده است!

در این زمینه مطالبی به نظر می رسد که جای بحث دارد اما آنچه در اینجا مورد بحث و صحبت قرار می گیرد، مشروعیت چنین عملی است، به عبارت دیگر:

آیا اعتصاب غذا برای حل مشکلات بانکی مشروع است؟


شما هم نظر خود را در این زمینه مطرح کنید.

جهت مشخص شدن بحث ها و به حاشیه نرفتن مطالب و خلط نشدن موضوعات، مطالب و سوالات دیگری که مرتبط با این موضوع است را در لینک های دیگر دنبال کنید.

آیا قراردادهای بانک های ایران ربوی است؟

گزینه های جایگزین بانک و راه حل های فقه اسلامی به جای بانک

آشنایی با بانک اسلامی در دیگر کشورهای مسلمان
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
حفظ جان واجب است.
در نظر اول، اعتصاب غذا نوعی خود کشی است!
خود کشی گناه کبیره است.
به قول یکی از اساتید آیا انسان می تواند برای حل مشکلات بانکی شرب خمر بکند!!
پاسخ
 سپاس شده توسط مرادی
#3
(17-بهمن-1396, 23:58)حسینی نوشته: حفظ جان واجب است.
در نظر اول، اعتصاب غذا نوعی خود کشی است!
خود کشی گناه کبیره است.

خود ایشان انسان متشرعی است.
خودش گفته این قیام عاشورایی است.

احتمالا منظورش این است که برای مبارزه با این حرام بزرگ که جنگ با خداست، می خواهد تا پای جان بایستد.

از نگاه ساده و ابتدایی، امام حسین علیه السلام هم نستجیر بالله خودکشی کرده است!
اما این فکر ابتدایی کجا و درک عظمت قیام امام حسین علیه السلام در حفظ اسلام کجا...
(((یا هادی المضلین)))
پاسخ
 سپاس شده توسط مرادی
#4
آقا جان قیاست مع الفارق هستش حضرت ابی عبدالله تمام جوانب قضیه رو بررسی کردند علاوه بر اخبارات غیبی که میدانستند و نتیجه قیام برای ایشان واضح بود. این دوست ما بدون اینکه راه های دیگه رو که حرام هم نیست و معقوله امتحان کنه و سعی در اصلاح امور از راهش بگیره جو گیر شده و زده به سرش
پاسخ
#5
توجیه خودکشی در لباس پیامبر ؟!


? حمید رسایی: در روزهای اخیر، قطعه فیلمی از گفتگوی برادر طلبه ای در فضای مجازی منتشر شده که وی ضمن معرفی خود به عنوان استاد عالی حوزه و متخصص فقه الاقتصاد، ضمن نقد سیستم بانکی کشور و اعتراض به وجود ربا در آن، اعلام می کند که در مخالفت با این سیستم،‌ اعتصاب غذای عاشورایی خواهد کرد و این اعتصاب غذا تا حدی خواهد بود که یا سیستم بانکداری دیگر نخواهد بود و یا این طلبه حذف خواهد شد،‌ یعنی اعتصاب غذا تا مرگ!

◀️ واقعیت این است که هر چند دغدغه این روحانی دلسوز برای مخالفت با ربا و اشکالات سیستم بانکی، قابل تقدیر است اما با توجه به شیوه ای که وی برای مخالفت خود انتخاب کرده، سئوالاتی مطرح می شود که این طلبه محترم باید به آنها پاسخ دهد:

? وی بر اساس کدام حجت شرعی در حال تئوریزه کردن خودکشی و قتل نفس بر آمده؟
? آیا خدایی که ربا را حرام کرده، خودکشی را حلال دانسته؟
? آیا با تغییر عنوان خودکشی به اعتصاب غذای عاشورایی، مشکل حرمت این عمل بر طرف می شود؟
? آیا می توان برای مخالفت با یک فعل حرام از حرام دیگری استمداد طلبید،‌ آن هم در لباس دین؟
? آیا این طلبه محترم با خود نیندیشیده که یکی از بازتاب های روانی این اقدام آن هم در لباس پیامبر، توجیه خودکشی توسط توده عمومی جامعه در مخالفت با امور دیگر هم هست؟
? آیا مهمترین نسخه یک استاد عالی حوزه و کسی که مدعی فقه الاقتصاد است برای مقابله با ربا خودکشی است؟
? چرا این استاد عالی حوزه و متخصص فقه الاقتصاد به جای مخالفت صرف با سیستم بانکی و ترویج خودکشی، ایده جایگزین خودش را معرفی نمی کند؟
 
◀️ خودكشي، امري حرام و از گناهان بزرگ است. خودکشی تنها گناهي است كه بعد از آن هيچ گاه انسان فرصت توبه و پشيماني از آن و بازگشت دوباره را نخواهد داشت. قرآن در آيات مختلف اين مسئله را با اهميت فوق‏العاده‏اى ذكر كرده است؛ تا آن جا كه قتل بى‏دليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روى زمين معرفى مى‏كند: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيْعاً؛ (1) آن كس كه انسانى را بدون اين كه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همه مردم را كشته است. از اين جهت، فرقي ميان خود انسان يا شخص ديگر نيست.

◀️ بنابراين، برادر عزیز! ربا و خودکشی هر دو از گناهان كبيره هستند. به جای این اقدام راحت، کمربند خودتان را  محکم کنید و به جنگ جریان نفوذ یافته در اقتصاد کشور ـ که شما به درستی آنها را معرفی کرده اید ـ بروید، تنها در این صورت به تکلیف عمل کرده اید.

? پ ن : شاید گفته شود که این اقدام وی با هدف توجه دادن اذهان عمومی به مساله ربا و اشکالات سیستم بانکی بوده و نه خودکشی (اعتصاب غذای عاشورایی). در این صورت هم اشکال به دلیل موجه جلوه دادن خودکشی و قتل نفس و همچنین فریب مردم در جای خود باقی است.

?کانال حمید رسایی?
پاسخ
#6
اعتصاب غذای امام موسی صدر

امام‌ موسی‌ به‌ ناچار ساعت‌ چهار بعدازظهر روز 6/28 /1975 مبادرت‌ به‌ اعلام‌ اعتصاب‌ غذا کرد و این‌ اعتصاب، اعلام‌ اعتراض‌ به‌ تحریکات‌ و آدم‌کشی‌ها و سوءاستفاده‌های‌ چپ‌ و راست‌ بود. امام‌ موسی‌ احساس‌ کرد که‌ باید با تاکتیک‌ جدیدی‌ جنگ‌ را پایان‌ دهد زیرا با دخول‌ نیروهای‌ حرکة‌المحرومین‌ اوضاع‌ بهبود نخواهد یافت. از طرفی‌ مقاومتِ‌ کتائب‌ را نمی‌توان‌ شکست‌ و جلوی‌ تحریکات‌ چپ‌ را نیز نمی‌توان‌ گرفت، زیرا هر نوع‌ درگیری‌ در آن‌ شرایط‌ به‌ ضرر مسلمین‌ خواهد بود. به‌ علاوه‌ مقاومت‌ فلسطین‌ به‌ مراتب‌ قدرتش‌ بر کتائب‌ و احزاب‌ چپ‌ می‌چربید ولی‌ نمی‌خواست‌ در معرکه‌ مداخله‌ کند. برای‌ او مسئلۀ‌ بقا مطرح‌ بود.

اعلام‌ اعتصاب‌ غذای‌ امام‌ موسی‌ برای‌ ختم‌ خون‌ریزی‌ در بحبوحۀ‌ کشت‌ و کشتار، لبنان‌ را به‌ لرزه‌ درآورد. مسیحیان‌ غیرکتائبی‌ به‌ خود آمدند و دریافتند که‌ همۀ‌ مسلمین‌ طرفدار جنگ‌ نیستند، تبلیغات‌ کتائب‌ دایر بر جنگ‌ و خونریزی‌ و حتی‌ به‌ دریا ریختن‌ مسیحیان‌ و قتل‌ عام‌ آنها بی‌اساس‌ است‌ و از این‌ نظر لزومی‌ ندیدند که‌ چشم‌ و گوش‌ بسته‌ از برنامه‌های‌ سیاسی‌ کتائب‌ پیروی‌ و سرنوشت‌ خود را تسلیم‌ کتائب‌ کنند.

ماجرای کامل را در اینجا بخوانید.
پاسخ
#7
فراخوان اعتصاب غذا از طرف یک روحانی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در شرایطی که عراقی ها بیش از دو سال است درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش هستند، رهبر جریان صدر اوایل این هفته خواهان اعتصاب سراسری کارمندان دولت، اعتصاب غذا و جمع آوری طومار میلیونی علیه فساد در دولت این کشور شده بود.

مقتدا صدرگفته است که این اعتصاب با نیت خالص برای خداوند متعال برای رهایی از فساد و حذف افراد فاسد درنهادهای دولتی است.

"مقتدا صدر" رهبر جریان صدر در 2 اگوست 2016  کارمندان غیر نظامی را به اعتصاب غذا در دو روز یکشنبه و دوشنبه گذشته دراعتراض به فساد مالی و اداری دعوت کرد واز اهالی نیز خواست از جمعه آینده تا صبح روز یکشنبه بعد، در داخل مساجد، حسینیه ها، کلیساها و نظایر آن و نیز موسسات فرهنگی و اجتماعی اعتصاب غذا کنند.


 منبع: العالم
پاسخ
#8
(18-بهمن-1396, 22:23)مرادی نوشته: توجیه خودکشی در لباس پیامبر ؟!


? حمید رسایی: در روزهای اخیر، قطعه فیلمی از گفتگوی برادر طلبه ای در فضای مجازی منتشر شده که وی ضمن معرفی خود...

جعفری:

جناب آقای رسایی 
سلام علیکم

نوشته شما در مورد اقدام اخیر یکی از اساتید حوزه علمیه، دارای اشکالات فراوان شکلی و محتوایی ست.

۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.

این شیوه، نه اخلاقی ست و نه مطابق با شأن نویسنده محترم.
به صرف اینکه فعل ایشان را نپسندیده اید ( که من هم نپسندیده ام) به گونه ای نوشته اید که نتیجه اش تخریبی البته محترمانه و در پوشش ادبیات ژورنالیستی بوده است.

ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.


۲- در این نوشته که در فضای مجازی و به قصد انتشار در فضای جامعه تهیه شده، مدام بر برداشت خود از ما وقع تکیه کرده اید که هم فی نفسه نادرست است و هم بعید نیست ضرر این تکیه و انتشار ، بیش از منافعش باشد.

شاید بهتر بود با دوستان طلبه خود که بیشتر در درس و بحث ممحض هستند مشورتی میکردید.

بله خودکشی حرام است. ربا هم حرام است.
اما اگر این استاد حوزه، تنها مسیر برای  برچیده شدن این گناه بزرگ را در این عمل دیده ( که البته حقیر صغرویا مخالف هستم و این چنین اعمالی را نتیجه بخش نمیدانم) در نظر ایشان بین دو واجب شرعی تزاحم شده است. یعنی حفظ نفس و حذف این گناه بزرگ از جامعه.

بر طبق قاعده تزاحم در مقام امتثال دو تکلیف، آن تکلیفی مقدّم میشود که شرعا اهمّ باشد.

و با ملاحظه بزرگی گناه ربا و مفسده آن و ملاحظه ادله ای که در مورد ربا صادر شده از جمله:
 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ) 
قطعی ست که وجوب حذف ربا از جامعه بسیار مهمتر از حفظ نفس است.

در نتیجه اگر واقعا بین این دو تکلیف شرعی تزاحم شده باشد ( که البته به نظر حقیر، تزاحم نیست و چنانچه گفته شد، عمل این استاد را نتیجه بخش نمیدانم) عمل این استاد حوزه، کاملا مشروع و بلکه عمل به وظیفه شرعی خواهد بود.

پس اگر قرار است اشکال کنید، اشکال مصداقی کنید ( که این عمل از آنجا که نتیجه ندارد فلذا شرعا درست نیست) نه اشکال حکمی ( که کلا اینگونه اعمال خودکشی و حرام است)

۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

اینکه بدون اطلاع، ایراد گرفته اید که ایشان باید طرح جایگزینی پیشنهاد میکرد، اشتباه سوم است.

اگر منظورتان این بوده که ایشان در همان کلیپ باید طرح خود را مطرح میکرد، نادرستی این حرف روشنتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.


انصاف ایجاب میکند این نوشته برادر خود را هم ( گرچه در نقد شماست) منتشر کنید تا در حق فردی که نقدش کردید اجحاف نشده باشد.

متشکرم.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#9
یک نکته دیگری که در این اعتصاب نادیده گرفته شده است اینست که مساله ربا در بانکداری ما آنقدر هم که ایشان مطرح کردند واضح نیست والا چرا برخی مراجع فتوا به جواز آن داده اند؟ به تعبیر یکی از اساتید اعتصاب ایشان شبیه اینست که یک مرجعی به مرجع دیگر بگوید یا از فلان فتوایتان دست برمی دارید و یا اینکه من اعتصاب غذا می کنم؟!!!!! در مساله اختلافی که نمی توان اینطور عمل کرد!
پاسخ
#10
با سلام خدمت اهل علم عزیز
بنده طلبه نیستم پس شاید زیاد با اصطلاحات اهل علم آشنا نباشیم و از طریق یکی از دوستان بسیار عزیز اهل علم با این گروه آشنا شدم. اما بعد:
۴۰ سال از برپایی حکومت شیعه در ایران می گذرد و ما هنوز داریم در مورد قطعی ترین حکم اقتصادی قرآن یعنی ربا مماشات می کنیم. آیا باور نداریم که برکت از مملکت اسلامی ما روز به روز می رود به دلیل گناهان بزرگی مانند ربا و ندادن زکات ! بگذارید رک باشم به نظر من این از عدم اعتماد به نفس علمای ماست که جایگزینی برای نظام ربوی کنونی نتوانسته اند از نظر نظری و عملی تولید کنند که اگر کرده بودند لااقل برای نشان دادن کارکرد آن به اهل اقتصاد می توانستند بانک اسلامی زیر مجموعه خود دایر کنند. مگر رهبری از حوزه درخواست فقه ساختار ساز نفرمودند؟
این همه حضرات آقایان جوادی آملی٬ مکارم٬ نوری همدانی تذکر زبانی دادند به هیچ جا نرسید آخرش هم آقای نوری همدانی چند ماه پیش گفت هرچی میگیم بانک ها گوش نمی دن! ببخشید ها یه زمانی علما ابهتی داشتند برا خودشان گوش نمی دن یعنی چی قم رو ول کنید برید جلوی بانک مرکزی تحصن کنید تا مردم ببینید علمای زمان قدیم که مهاجرت صغری و کبری می کردند برای حمایت از درد مردم هنوز زنده اند. فقط یک شرط داره اگر آقای سیف رییس بانک مرکزی از دفترش به میان علمای تحصن کننده آمد و این سوالات رو پرسید برایش جواب عملگرا داشته باشید:
۱. اگر سود (همان ربا) را حذف کنیم با میلیارد ها نقدینگی که وارد جامعه می‌شود و باعث شوک تورمی می گردد چه کنیم؟
۲. معاملات بین المللی را چه کنیم که آنها هم براساس نظام ربوی است هرچند نه به اندازه ایران؟!
در پایان نکته ای در تایید صحبت طلبه عزیزی که می خواهند از جان مایه بگذارد عرض کنم. بنده در کانادا زندگی می کنم با اقتصادی به مراتب بسیار بسیار بزرگ تر از ایران اما فقط با ۵-۶ تا بانک با سود سپرده حدود نیم درصد و سود وامی حداکثر ۴-۵ درصد. واقعا ابن همه بانک و موسسه مالی در ایران جای تعجب ندارد! چرا علما در مورد مسایلی مثل ورود بانوان به ورزشگاه اعتراض می کنند تا جایی که دولت ها عقب نشینی می کنند اما در مورد مسایل مهم اقتصادی مثل واتیکان عمل می کنند. اینها باعث کم شدن اعتماد مردم به علما شده است و باید قبل از آنکه دیر شود جبران شود انشاالله.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان