امتیاز موضوع:
  • 5 رای - 3.8 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: آیا اعتصاب غذا برای حل مشکلات بانکی مشروع است؟
#11
به نظرم این مساله اولا باید از ناحیه مراجع پیگیری شود که بعضی مثل آقای زنجانی ،سیستانی و رهبری سپرده گذاری و وامهای بانکی موجود را طبق شرایطی پذیرفته اند و در غیر این صورت اعتصاب کردن و... اثر عکس دارد
ثانیا در کشوری با تورم دو رقمی اصلا سود ده درصد سود محسوب نمیشود
ثالثا وقتی حیله در ربا مطابق روایات ائمه جائز دانسته شده با رعایت شرایطش دیگر انتقاد معنا ندارد
رابعا مردم اگر واقعا از وامهای پر سور ظلم میبینند چرا خود حامی آن بوده و روز به روز دنبال وامهای بیشتر هستند اشکال از حمایت مردمی هم هست
پاسخ
#12
(19-بهمن-1396, 01:12)مرادی نوشته:
(18-بهمن-1396, 22:23)مرادی نوشته: توجیه خودکشی در لباس پیامبر ؟!


? حمید رسایی: در روزهای اخیر، قطعه فیلمی از گفتگوی برادر طلبه ای در فضای مجازی منتشر شده که وی ضمن معرفی خود...

جعفری:

جناب آقای رسایی 
سلام علیکم

نوشته شما در مورد اقدام اخیر یکی از اساتید حوزه علمیه، دارای اشکالات فراوان شکلی و محتوایی ست.

۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.

این شیوه، نه اخلاقی ست و نه مطابق با شأن نویسنده محترم.
به صرف اینکه فعل ایشان را نپسندیده اید ( که من هم نپسندیده ام) به گونه ای نوشته اید که نتیجه اش تخریبی البته محترمانه و در پوشش ادبیات ژورنالیستی بوده است.

ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.


۲- در این نوشته که در فضای مجازی و به قصد انتشار در فضای جامعه تهیه شده، مدام بر برداشت خود از ما وقع تکیه کرده اید که هم فی نفسه نادرست است و هم بعید نیست ضرر این تکیه و انتشار ، بیش از منافعش باشد.

شاید بهتر بود با دوستان طلبه خود که بیشتر در درس و بحث ممحض هستند مشورتی میکردید.

بله خودکشی حرام است. ربا هم حرام است.
اما اگر این استاد حوزه، تنها مسیر برای  برچیده شدن این گناه بزرگ را در این عمل دیده ( که البته حقیر صغرویا مخالف هستم و این چنین اعمالی را نتیجه بخش نمیدانم) در نظر ایشان بین دو واجب شرعی تزاحم شده است. یعنی حفظ نفس و حذف این گناه بزرگ از جامعه.

بر طبق قاعده تزاحم در مقام امتثال دو تکلیف، آن تکلیفی مقدّم میشود که شرعا اهمّ باشد.

و با ملاحظه بزرگی گناه ربا و مفسده آن و ملاحظه ادله ای که در مورد ربا صادر شده از جمله:
 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ) 
قطعی ست که وجوب حذف ربا از جامعه بسیار مهمتر از حفظ نفس است.

در نتیجه اگر واقعا بین این دو تکلیف شرعی تزاحم شده باشد ( که البته به نظر حقیر، تزاحم نیست و چنانچه گفته شد، عمل این استاد را نتیجه بخش نمیدانم) عمل این استاد حوزه، کاملا مشروع و بلکه عمل به وظیفه شرعی خواهد بود.

پس اگر قرار است اشکال کنید، اشکال مصداقی کنید ( که این عمل از آنجا که نتیجه ندارد فلذا شرعا درست نیست) نه اشکال حکمی ( که کلا اینگونه اعمال خودکشی و حرام است)

۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

اینکه بدون اطلاع، ایراد گرفته اید که ایشان باید طرح جایگزینی پیشنهاد میکرد، اشتباه سوم است.

اگر منظورتان این بوده که ایشان در همان کلیپ باید طرح خود را مطرح میکرد، نادرستی این حرف روشنتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.


انصاف ایجاب میکند این نوشته برادر خود را هم ( گرچه در نقد شماست) منتشر کنید تا در حق فردی که نقدش کردید اجحاف نشده باشد.

متشکرم.
آفرین بسیار زیبا و علمی وارد شدید. مرحبا بکم
پاسخ
#13
(19-بهمن-1396, 01:12)مرادی نوشته:
(18-بهمن-1396, 22:23)مرادی نوشته: توجیه خودکشی در لباس پیامبر ؟!


? حمید رسایی: در روزهای اخیر، قطعه فیلمی از گفتگوی برادر طلبه ای در فضای مجازی منتشر شده که وی ضمن معرفی خود...

جعفری:

جناب آقای رسایی 
سلام علیکم

نوشته شما در مورد اقدام اخیر یکی از اساتید حوزه علمیه، دارای اشکالات فراوان شکلی و محتوایی ست.

۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.

این شیوه، نه اخلاقی ست و نه مطابق با شأن نویسنده محترم.
به صرف اینکه فعل ایشان را نپسندیده اید ( که من هم نپسندیده ام) به گونه ای نوشته اید که نتیجه اش تخریبی البته محترمانه و در پوشش ادبیات ژورنالیستی بوده است.

ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.


۲- در این نوشته که در فضای مجازی و به قصد انتشار در فضای جامعه تهیه شده، مدام بر برداشت خود از ما وقع تکیه کرده اید که هم فی نفسه نادرست است و هم بعید نیست ضرر این تکیه و انتشار ، بیش از منافعش باشد.

شاید بهتر بود با دوستان طلبه خود که بیشتر در درس و بحث ممحض هستند مشورتی میکردید.

بله خودکشی حرام است. ربا هم حرام است.
اما اگر این استاد حوزه، تنها مسیر برای  برچیده شدن این گناه بزرگ را در این عمل دیده ( که البته حقیر صغرویا مخالف هستم و این چنین اعمالی را نتیجه بخش نمیدانم) در نظر ایشان بین دو واجب شرعی تزاحم شده است. یعنی حفظ نفس و حذف این گناه بزرگ از جامعه.

بر طبق قاعده تزاحم در مقام امتثال دو تکلیف، آن تکلیفی مقدّم میشود که شرعا اهمّ باشد.

و با ملاحظه بزرگی گناه ربا و مفسده آن و ملاحظه ادله ای که در مورد ربا صادر شده از جمله:
 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ) 
قطعی ست که وجوب حذف ربا از جامعه بسیار مهمتر از حفظ نفس است.

در نتیجه اگر واقعا بین این دو تکلیف شرعی تزاحم شده باشد ( که البته به نظر حقیر، تزاحم نیست و چنانچه گفته شد، عمل این استاد را نتیجه بخش نمیدانم) عمل این استاد حوزه، کاملا مشروع و بلکه عمل به وظیفه شرعی خواهد بود.

پس اگر قرار است اشکال کنید، اشکال مصداقی کنید ( که این عمل از آنجا که نتیجه ندارد فلذا شرعا درست نیست) نه اشکال حکمی ( که کلا اینگونه اعمال خودکشی و حرام است)

۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

اینکه بدون اطلاع، ایراد گرفته اید که ایشان باید طرح جایگزینی پیشنهاد میکرد، اشتباه سوم است.

اگر منظورتان این بوده که ایشان در همان کلیپ باید طرح خود را مطرح میکرد، نادرستی این حرف روشنتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.


انصاف ایجاب میکند این نوشته برادر خود را هم ( گرچه در نقد شماست) منتشر کنید تا در حق فردی که نقدش کردید اجحاف نشده باشد.

متشکرم.
آفرین زیبا و علمی جواب دادید. مرحبا بکم
پاسخ
#14
[quote pid='4380' dateline='1518036121']


۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.



[/quote]

از کجای کلام اقای رسایی چنین برداشتی کردید؟
جواب این سوالات را چه می دهید:
 آیا این طلبه محترم با خود نیندیشیده که یکی از بازتاب های روانی این اقدام آن هم در لباس پیامبر، توجیه خودکشی توسط توده عمومی جامعه در مخالفت با امور دیگر هم هست؟(باتوجه به خودکشی هایی هم که اخیرا اتفاق افتاد مثل آتش زدن بانویی ب خاطر تخریب خانه اش یا شخص جانبازی به خاطر اجحاف به جانبازان. خیلی اگر این کار را نمی کنند به خاطر عواقب اخرویش است واگر بدانند می شود چنین توجیهاتی کرد آمار بیشتر می شود خصوصا با این وضعیت اقتصادی جامعه که شخصی در تاکسی به من گفت اگر خودکشی خلود در جهنم را نداشت به خاطر مشکلات اقتصادی که کمرم را خم کرده این کار را می کردم)

آیا مهمترین نسخه یک استاد عالی حوزه و کسی که مدعی فقه الاقتصاد است برای مقابله با ربا خودکشی است؟
پاسخ
#15
(1-آذر-1399, 20:13)مهدی خسروبیگی نوشته: [quote pid='4380' dateline='1518036121']


۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.

از کجای کلام اقای رسایی چنین برداشتی کردید؟
جواب این سوالات را چه می دهید:
 آیا این طلبه محترم با خود نیندیشیده که یکی از بازتاب های روانی این اقدام آن هم در لباس پیامبر، توجیه خودکشی توسط توده عمومی جامعه در مخالفت با امور دیگر هم هست؟(باتوجه به خودکشی هایی هم که اخیرا اتفاق افتاد مثل آتش زدن بانویی ب خاطر تخریب خانه اش یا شخص جانبازی به خاطر اجحاف به جانبازان. خیلی اگر این کار را نمی کنند به خاطر عواقب اخرویش است واگر بدانند می شود چنین توجیهاتی کرد آمار بیشتر می شود خصوصا با این وضعیت اقتصادی جامعه که شخصی در تاکسی به من گفت اگر خودکشی خلود در جهنم را نداشت به خاطر مشکلات اقتصادی که کمرم را خم کرده این کار را می کردم)

آیا مهمترین نسخه یک استاد عالی حوزه و کسی که مدعی فقه الاقتصاد است برای مقابله با ربا خودکشی است؟
[/quote]
جواب را به دقت بیشتری بخوانید سپس اظهار نظر کنید؛ تزاحم فوق الذکر را دقت بفرمایید. اگر کسی احساس کند که نهی از ربای بانکی اثر نخواهد کرد الا به قتل نفس، تزاحم میشود و ایشان از ادله برداشت کرده که ترک ربا در جامعه اهم از حفظ نفس است؛ خوب به تکلیفش عمل کرده است؛ حالا شما اسم این عمل به تکلیف را میخواهی خود کشی بگذار یا افشین یا غلام یا چیزی دیگر. عوام هم باید قدری معلومات دینی خود را بالا ببرند و به کلیپی که ایشان پخش نموده دقت بیشتری به خرج دهند.
پاسخ
#16
(19-بهمن-1396, 01:12)مرادی نوشته: ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.
۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

این فارغ التحصیل بهترین مرکز تخصصی فقه و اصول که آماده خودکشی در صورت اجرا نشدن اصلاحات بانکی مورد نظرشان هستند خلاصه طرح خود را برای اصلاح نظام بانکداری در مصاحبه زیر بیان کرده اند.

https://www.alef.ir/news/3961119034.html

 ادعاهای ایشان چنان ... است که اصلاً نیازی به نقد نیست کافی است مصاحبه را مرور کنید. فقط یک مورد را برای نمونه بیان کنم ایشان اعلام کرده است سود بانکی باید صفر شود و با سپرده های مردم با سود صفر به دیگران وام داده شود.
ایشان بیان نکرده است که وقتی سود بانکی صفر باشد با تورم پنجاه درصدی فعلی چه کسی در بانک سپرده گذاری می کند که با آن سپرده بتوان به دیگران وام داد.
به نظرم این نکته که طلاب مشغول تحصیل در نظام عادی حوزه کمتر این ادعاها را دارند مهر تأییدی بر نظر مراجع تقلیدی است که مخالف تأسیس این مدارس تخصصی فقهی بودند.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#17
(1-اسفند-1399, 01:39)علاوی نوشته:
(19-بهمن-1396, 01:12)مرادی نوشته: ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.
۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

این فارغ التحصیل بهترین مرکز تخصصی فقه و اصول که آماده خودکشی در صورت اجرا نشدن اصلاحات بانکی مورد نظرشان هستند خلاصه طرح خود را برای اصلاح نظام بانکداری در مصاحبه زیر بیان کرده اند.

https://www.alef.ir/news/3961119034.html

 ادعاهای ایشان چنان ... است که اصلاً نیازی به نقد نیست کافی است مصاحبه را مرور کنید. فقط یک مورد را برای نمونه بیان کنم ایشان اعلام کرده است سود بانکی باید صفر شود و با سپرده های مردم با سود صفر به دیگران وام داده شود.
ایشان بیان نکرده است که وقتی سود بانکی صفر باشد با تورم پنجاه درصدی فعلی چه کسی در بانک سپرده گذاری می کند که با آن سپرده بتوان به دیگران وام داد.
به نظرم این نکته که طلاب مشغول تحصیل در نظام عادی حوزه کمتر این ادعاها را دارند مهر تأییدی بر نظر مراجع تقلیدی است که مخالف تأسیس این مدارس تخصصی فقهی بودند.
سلام، اولا به خودکشی خرده نگیرید؛ زیرا شاید ایشان احساس کرده که بین حفظ نفس و نهی از ربای محرم، تزاحم واقع شده و در این تزاحم، ادله نهی از ربا را مقدم دانستند.يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ وَ رَسُوله.
ثانیا) شاید ایشان همچون بعض مراجع، اخذ سود وام را ربا و حرام بداند و صرف عنوان کارمزد چیزی را حل نمیکند.
ثالثا) مشکل اقتصادی کشور، به دلیل سوء مدیریت و خیانت و رانت و رشوه و.. کم شدن ارزش پول ملی است که اگر دولتی عرضه اصلاح داشته باشد، بانک میتواند قوام خود را حفظ کند نه اینکه پابه پای انسانهای کذایی، بانک نیز شروع کند به تعطیلی و مصادره اموال کارخانه ها.
رابعا) بانک میتواند با سود حاصل از مضاربه و سایر معاملات، سود کلان بدست بیاورد بدون اینکه به ورطه ربا بیافتد.
پاسخ
#18
(3-اسفند-1399, 22:22)1972392352 نوشته: مشکل اقتصادی کشور، به دلیل رانت است



رانت که گویا اشکال شرعی تدارد

(15-آبان-1398, 21:01)فطرس نوشته: حضرت استاد شب زنده دار در درس اصول به مناسبتی، حکم استفاده از رانت اطلاعاتی را مطرح فرمودند. ایشان در این باره فرمودند: 
استفاده از اطلاعات برای معامله که از آن تعبیر به رانت اطلاعاتی می کنند، مشابه «تلقی الرکبان» است که برای خرید ارزان تر به خارج از شهر می روند و از کاروان های تجاری، کالای آنان را به قیمت کمتر خریده و در بازار شهر به بهای بیشتر می فروشند.
در فقه ، فتوای به کراهت تلقی رکبان داده شده است. استفاده از اطلاعات نیز شبیه همان است و نمی توان به حسب ادله اولیه فتوای به حرمت آن داد...

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...90#pid6390
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#19
(3-اسفند-1399, 22:22)1972392352 نوشته: مشکل اقتصادی کشور، به دلیل  کم شدن ارزش پول ملی است

البته می دانید که یکی از دلایل اصلی جنگ اقتصادی و تحریم های آمریکا علیه چین این است که آمریکا چین را متهم می کند که چین برای پیشرفت اقتصادی ، ارزش پولی ملی خودش را پایین نگه می دارد.
بنابراین برای کشور چین پایین نگه داشتن ارزش پول ملی سبب پیشرفت اقتصادی شده است.

https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-587198

https://hedayatmizan.ir/site/content/1653
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  تمسک به دلیل اختلال نظام برای اثبات مشروعیت شخصیت حقوقی مخبریان 1 399 4-آذر-1400, 14:27
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان