24-بهمن-1396, 18:46
با عرض سلام و ادب
نکته ای که از پیام شما برداشت کردم این است که آن موردی که عرف مثالیت آن را متوجه می شود، توجیه کنیم و چگونه عبارت آن را تصحیح کنیم.
آنچه در این بحث مهم به نظر می رسد این است که وجه استظهار عرف چیست؟ یعنی عرف بنا بر چه نکته ای برخی از موارد را حمل بر مثالیت میکند و نسبت به برخی این حکم را نمیکند؟
مثلا در روایت مذکور از لفظ رجل الغاء خصوصیت میکند ولی در روایات قضای نماز و روزه والدین «في الرجل يموت و عليه صلاة أو صيام، قال: يقضي عنه أولى الناس بميراثه» از لفظ رجل در روایت الغاء خصوصیت نمی کند.
البته شاید این موردی که به عنوان مثال بیان کردم معلوم باشد ولی ملاکی که بتوان این وجه استظهار را مشخص کرد لازم است.
نکته ای که از پیام شما برداشت کردم این است که آن موردی که عرف مثالیت آن را متوجه می شود، توجیه کنیم و چگونه عبارت آن را تصحیح کنیم.
آنچه در این بحث مهم به نظر می رسد این است که وجه استظهار عرف چیست؟ یعنی عرف بنا بر چه نکته ای برخی از موارد را حمل بر مثالیت میکند و نسبت به برخی این حکم را نمیکند؟
مثلا در روایت مذکور از لفظ رجل الغاء خصوصیت میکند ولی در روایات قضای نماز و روزه والدین «في الرجل يموت و عليه صلاة أو صيام، قال: يقضي عنه أولى الناس بميراثه» از لفظ رجل در روایت الغاء خصوصیت نمی کند.
البته شاید این موردی که به عنوان مثال بیان کردم معلوم باشد ولی ملاکی که بتوان این وجه استظهار را مشخص کرد لازم است.
اللهم عجل لولیک الفرج