امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» دلیل بر وجوب کراهت نفسانی از منکر و مناقشه آن
#1
برای اثبات کراهت نفسانی نسبت به منکر ادله ای قابل تصویر است. ازجمله این ادله عبارت است از:

کراهت نفسانی از منکر، از لوازم ایمان و اسلام است؛ نمی‌شود کسی ایمان به خدای متعال داشته باشد، ولی نسبت به ترک کاری که حجت بر وجوبش قائم شده یا انجام کاری که حجت بر حرمتش قائم شده کراهت نداشته باشد.


مناقشه‌ی کبروی: لازمه‌ی واجب، لازم نیست واجب باشد
دلیلی نداریم بر اینکه: «چیزی که از لوازم واجبات است، واجب است.».
بله؛ «لازمه‌ی ایمان» نمی‌شود حکم متضاد با «ایمان» داشته باشد، اما لازم نیست حکم شرعیِ متحد داشته باشد. مثلاً لازمه‌ی استقبال قبله، استدبار نقطه‌ی مقابل قبله است، ولی لازم نیست شارع علاوه بر وجوب استقبال قبله، وجوب استدبار نقطه‌ی مقابل قبله را هم جعل کند!

مناقشه‌ی صغروی: کراهت از معاصی لازمه‌ی تمام مراتب ایمان نیست
ایمان ذومراتب است و کراهت نفسانی از منکر، لازمه‌ی کل مراتب ایمان نیست بلکه لازمه ی مراتب عالیه ی ایمان است. لذا ممکن است شخصی ایمان داشته باشد ولی نسبت به منکرات هم کراهت نداشته باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی
#2
اگر ایمان بدون کراهت از معاصی حقیقت نداشته باشد و دروغین باشد اشکال کبروی وارد نیست چون به ضرورت فقه ایمان و رعایت آن واجب است
پاسخ
#3
(24-بهمن-1396, 20:33)حسین بن علی نوشته: اگر ایمان بدون کراهت از معاصی حقیقت نداشته باشد و دروغین باشد اشکال کبروی وارد نیست چون به ضرورت فقه ایمان و رعایت آن واجب است

بسیاری از افراد هستند که به دلیل خوف از عقاب یا طمع در ثواب به انجام واجبات یا ترک محرمات میپردازند در حالی که ممکن است نسبت به انجام واجب کراهت نفسانی داشته باشد یا از با وجود رضا به حرام از آن اجتناب کند و با این وجود مؤمن است و اصلا همین التزام عملی با وجود آن تمایلات نفسانی، نشانه ی ایمان اوست.
پس اشکال کبروی صحیح است.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#4
بسم الله الرحمن الرحیم
کراهت نفسانی از منکر لازم است چراکه از لوازم ایمان است
رد مناقشه کبروی استاد: اگر چه به صورت یک موجبه کلی حکم به وجوب لازمه واجب قابل شاید نتوان کرد اما در بعضی از موارد و به صورت موجبه جزیی میتوان گفت : لازمه واجب ، واجب است و مسأله مورد نطر از این باب میباشد کما اینکه در قران کریم در موارد مختلف انجام یک کار یا ترک یک کار را از لوازم ایمان یا علم یا تقوا یا صدق دانسته است مانند آیات شریفه ی:
"یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذرو ما بقی من الربا ان کنتم مومنین"
" و اَن تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون"
" فتمنوا الموت اِن کنتم صادقین"

رد مناقشه صغروی استاد : ایمان یک امر تشکیکی و دارای مراتب مختلف است و طبق قاعده "کل شیء بحسبه" کراهت هر مرتبه از ایمان به حسب خودش میباشد لذا هر کس به انداره ای که ایمان دارد باید کراهت از منکر را در همان حد داشته باشد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «تقریر»  دلیل دوم بر عدم تورث اجازه و تبیین کلام مرحوم شیخ و نقد کلام مرحوم اصفهانی alisoleimani 0 97 30-مهر-1402, 14:41
آخرین ارسال: alisoleimani
  نکته علمی:  شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر سید رضا حسینی 0 254 20-فروردين-1401, 18:03
آخرین ارسال: سید رضا حسینی
  دلیل محقق همدانی برای نفی اعتبار عجز از توریه در تحقق اکراه خیشه 1 795 28-آبان-1399, 22:17
آخرین ارسال: 1972392352
  دلیل عقلی برای بطلان عقد مکره با تمسک به ظلم سید رضا حسنی 0 1,238 25-دي-1398, 18:09
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دو دلیل برای اصل فساد در معاملات سید رضا حسنی 0 1,604 22-آبان-1398, 11:38
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی:  سیره مانع از ظهور در وجوب محمد 68 3 4,527 29-فروردين-1397, 06:32
آخرین ارسال: محمد 68
  «تقریر»  آیا تظاهر به کراهت نفسانی در مقابل فاعل منکر حرام است؟ محمد 68 2 3,757 28-اسفند-1396, 12:09
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  «تقریر»  امر معروف/ اثبات وجوب / ادلة مقتضی وجوب وادله مقتضی عدم وجوب احمدرضا 125 155,493 31-فروردين-1396, 16:09
آخرین ارسال: احمدرضا
  «تقریر»  تقریر استدلال به آیه لا اکراه فی الدین برای عدم وجوب امر به معروف و نهی از منکر فطرس 0 3,743 12-اسفند-1394, 01:49
آخرین ارسال: فطرس
  اشکالی بر دلیل دوم نجاست بول جلال فرید الدین 0 3,806 7-خرداد-1394, 19:10
آخرین ارسال: فرید الدین

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان