امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: نکته ای درباب بررسی تاریخی روایات
#1
گاهی به قرینه ی نقلی تاریخی تصحیف و خطا در متن روایتی نتیجه گرفته می شود در حالی که ممکن است برعکس باشد و آن روایت شاهد بر خطا در آن نقل تاریخی باشد. این اشتباه فراوان پیش می آید و در این مواقع باید دید وجود خطا در کدام طرف شواهد و قرائن دارد.

نمونه ی این مطلب، تاریخ وفات ابن قولویه است. در مورد تاریخ وفات ابن قولویه 368 و 369 ذکر شده است. مرحوم محدث نوری هر دو قول را به قرینه ی قضیه ای که قطب راوندی در خرایج(ج1ص475) نقل کرده اند تخطئه می کنند. در آن قضیه، امام عصر عجل الله تعالی فرجه در سال 337 به نماینده ی ابن قولویه می فرمایند که ابن قولویه سی سال دیگر از دنیا می رود. محدث نوری از این متن نتیجه گرفته اند که وفات ابن قولویه 367 بوده و 369 احتمالا از باب تصحیف سبع و تسع بوده و 368 نیز که با قضیه ی مذکور نمی خواند. در حالی که خطا در متن خرایج رخ داده و تاریخ آن قضیه، 369 بوده است که تسع به سبع تصحیف شده است.
برگرفته از درس خارج فقه، آذر 96
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#2
بهتر است بگوییم 337 تصحیف 339 می باشد
پاسخ
#3
متوجه نشدم چرا؟
پاسخ
#4
چون در متن قطب راوندی عدد 337 و سی سال بعد امده بود و 367 نتیجه گیری حاجی نوری ست. متن درصدد ابن است که ممکن است تصحیف در متن تاریخی باشد نه در نتیجه کیری حاجی نوری.
پاسخ
 سپاس شده توسط محمود رفاهی فرد
#5
استاد نفرمودند که قرینه ایشان بر اینکه در این نقل تاریخی قرائن خطا بیشتر است چیست؟
پاسخ
#6
ماجرایی که در خرائج نقل شده در واقعه ایست که قرامطه حجر الاسود را بازگرداندند و این واقعه در کتب تاریخ نقل شده و به حسب کتب تاریخ، ظاهرا مسلم است که وقوع آن در سال 339 بوده و نه 337
پاسخ
#7
(29-بهمن-1396, 11:52)محمود رفاهی فرد نوشته: ماجرایی که در خرائج نقل شده در واقعه ایست که قرامطه حجر الاسود را بازگرداندند و این واقعه در کتب تاریخ نقل شده و به حسب کتب تاریخ، ظاهرا مسلم است که وقوع آن در سال 339 بوده و نه 337

اگه وقوع این اتفاق در سال 339 مسلم بوده باشه، قول برادرمون السید تقویت میشه که سال وفات ابن قولویه، سال 369 باشه نه اون چیزی که محدث نوری فرمودن.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#8
فرمایش استاد هم همین بود
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معتبر نمودن روایات علی بن ابی حمزه مهدی کاظمی 0 137 21-دي-1402, 17:31
آخرین ارسال: مهدی کاظمی
  دو صورت حمل روایات بر تقیه محمد جواد ادهمی 0 102 29-آبان-1402, 01:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  بررسی واقفی بودن سماعه سید محمد نظام آبادی 0 100 18-آبان-1402, 11:19
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات سید محمد نظام آبادی 0 79 16-آبان-1402, 23:18
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 90 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 125 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ناروایی انکار وجود تقیه در روایات علی ابن موسی علیه السلام سید محمد نظام آبادی 0 98 1-آبان-1402, 15:01
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  تذکر نکته ای در روش تصحیح و تفسیر متن مسعود عطار منش 0 371 27-مهر-1401, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 229 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 229 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان