2-اسفند-1396, 21:01
(آخرین تغییر در ارسال: 7-اسفند-1396, 18:26 توسط فقه جواهری.)
مشهور میگویند حمل مطلق بر مقید مختص به واجبات است مثلا در مواجه با دو خطاب اعتق رقبة و اعتق رقبة مؤمنة حمل میکنیم مطلق را بر مقید اما در مستحبات مانند دو خطاب زر الحسین علیه السلام و زر الحسین علیه السلام مغتسلا یا فی لیلة الجمعة حمل مطلق بر مقید نمیشود بلکه بر اختلاف مراتب فضیلت فضیلت حمل میشود
آقای خوئی فرمودند که در مستحبات باید تفصیل بدهیم گاهی در خطاب مقید امر رفته روی مقید و گاهی امر رفته روی تقید مثلا یک وقت مولی میگوید زر الحسین علیه السلام که خطاب مطلق است و خطاب مقیدش این است: زر الحسین علیه السلام مغتسلا که امر در مقید، امر به حصهای از زیارت حسین علیه السلام است در این اینجا فرمودند تعدد مطلوب است و حمل بر اختلاف مراتب فضیلت میشود . اما گاهی امر در مقید تعلق گرفته است به تقید مانند و لیکن زیارتک مع الغسل در اینجا ظهور دارد در ارشاد به شرطیت غسل برای زیارت ابی عبدالله علیه السلام که به نظر ماهم این تفصیل صحیح است
فقه 14/11/96
آقای خوئی فرمودند که در مستحبات باید تفصیل بدهیم گاهی در خطاب مقید امر رفته روی مقید و گاهی امر رفته روی تقید مثلا یک وقت مولی میگوید زر الحسین علیه السلام که خطاب مطلق است و خطاب مقیدش این است: زر الحسین علیه السلام مغتسلا که امر در مقید، امر به حصهای از زیارت حسین علیه السلام است در این اینجا فرمودند تعدد مطلوب است و حمل بر اختلاف مراتب فضیلت میشود . اما گاهی امر در مقید تعلق گرفته است به تقید مانند و لیکن زیارتک مع الغسل در اینجا ظهور دارد در ارشاد به شرطیت غسل برای زیارت ابی عبدالله علیه السلام که به نظر ماهم این تفصیل صحیح است
فقه 14/11/96