امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ادب در نقل اقوال از علما، کلامی از علامه حلی ره
#1
Lightbulb 
مرحوم علامه حلی در مختلف الشیعه 3/ 557 پس از نقل کلامی از جناب ابن ادریس ره که مقداری تندی به ابن بابویه ره را دارد از ایشان انتقاد می کند:.

و قال علي بن بابويه : لا يجوز الاعتكاف إلّا في المسجد الحرام، و مسجد الرسول- صلى اللّه عليه و آله-، و مسجد الكوفة، و مسجد المدائن. و العلّة في ذلك أنّه لا يعتكف إلّا في مسجد جمع فيه امام عدل، و قد جمع النبي- صلى اللّه عليه و آله- بمكة، و جمع أمير المؤمنين- عليه السلام- في هذه الثلاثة المساجد. و قد روي في مسجد البصرة.

قال ابن إدريس: جعل مسجد البصرة رواية، و يحسن في هذه المواضع قول أقلب تصب؛ لأنّ الأظهر بين الطائفة ما قلناه أوّلا، فإن كانت قد رويت رواية في مسجد المدائن فهي من خبر الآحاد و من شاذ الأحاديث.

و هذا تهجّم في القول على مثل هذا الشيخ، و تهکّم بکلامه، و لا يليق بمن له أدنى فطانة مخاطبة مثل هذا الشيخ الأعظم- السابق في الفضل، الجامع بين العلم و العمل، الذي راسله الامام عليه السلام، و دعا له بما طلب منه- بمثل هذا الكلام.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#2
به نظر می رسد که علامه با خصوص تعابیر ابن ادریس مشکل دارد. اگر عنوان «یضحک الثکلی» رو تو همین کتاب جستجو کنید، می بینید که چندین مورد ابن ادریس در مورد استدلال شیخ طوسی از این تعبیر استفاده کرده است و علامه بعد از اون کلام کلام ابن ادریس را نقد کرده است.

ولی اینکه علما نسبت به یکدیگر از کنایاتی استفاده کرده اند بر هیچ کس پوشیده نیست.

به عنوان مثال علامه در همین کتاب ج9، ص390 در مورد ابن ادریس می فرماید: «و هذا جهل من ابن إدريس، و قلّة تأمّل و عدم تحصيل، و ذلك لقصور قوّته المميّزة و شدّة جرأته على شيخنا رحمه اللّه، و كثرة سلاطته و سوء أدبه مع قصوره عن أن يكون أقلّ تلامذة شيخنا رحمه اللّه»
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#3
(6-اسفند-1396, 21:56)محمد 68 نوشته: به نظر می رسد که علامه با خصوص تعابیر ابن ادریس مشکل دارد. اگر عنوان «یضحک الثکلی» رو تو همین کتاب جستجو کنید، می بینید که چندین مورد ابن ادریس در مورد استدلال شیخ طوسی از این تعبیر استفاده کرده است و علامه بعد از اون کلام کلام ابن ادریس را نقد کرده است.

ولی اینکه علما نسبت به یکدیگر از کنایاتی استفاده کرده اند بر هیچ کس پوشیده نیست.

به عنوان مثال علامه در همین کتاب ج9، ص390 در مورد ابن ادریس می فرماید: «و هذا جهل من ابن إدريس، و قلّة تأمّل و عدم تحصيل، و ذلك لقصور قوّته المميّزة و شدّة جرأته على شيخنا رحمه اللّه، و كثرة سلاطته و سوء أدبه مع قصوره عن أن يكون أقلّ تلامذة شيخنا رحمه اللّه»
اینها که مؤید عرض بنده است علت انتقاد ایشان به ابن ادریس دقیقا همین سوء ادبیست که ایشان از کلامش برداشت کرده است.
ما نگفتیم همه ی علما معصوم بوده اند. باید از نکات مثبتی که در کلماتشان دیده می شود درس گرفت و از نکات منفی دوری کرد.
پاسخ
#4
(7-اسفند-1396, 01:10)سید محمد صادق رضوی نوشته: اینها که مؤید عرض بنده است علت انتقاد ایشان به ابن ادریس دقیقا همین سوء ادبیست که ایشان از کلامش برداشت کرده است.
ما نگفتیم همه ی علما معصوم بوده اند. باید از نکات مثبتی که در کلماتشان دیده می شود درس گرفت و از نکات منفی دوری کرد.

عرض بنده این است که حتی خود علامه در تعبیری که ذکر کردم با ادبیات خوبی انتقاد نکرده اند. لذا بیان بنده مؤید شما نیست بلکه مقابل شماست.

هرچند اصل مراد شما را قبول دارم و انسان باید در تمام شرایط، با ادب و نکات مثبت افعال و گفتار خود را انجام دهد.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان