امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اطلاق کتاب جزء کتاب یا خارج از کتاب؟؟
#1
بعضی مثل مرحوم آقای خوئی معتقدند اطلاق کتاب جزء کتاب نیست به این بیان که اطلاق کتاب یا حکم عقل است که ناشی از مقدمات حکمت یا اگر هم ظهور است، ظهور عدم البیان و سکوتی است، عدم البیان‌ که جزء کتاب نیست و لذا ایشان می‌‌فرمود خبری که معارض باشد با اطلاق کتاب به عموم من وجه معارض با کتاب و مخالف با کتاب نیست و لذا هر دو تساقط می‌‌کنند. بعد از تساقط رجوع می‌‌کنیم به ادله دیگر
ولی ما معتقدیم که مقدمات حکمت عرفا کلام را ظاهر می‌‌کند و می‌‌شود مستند بشود اطلاق به ظهور کلام مثلا چون دلیل تحریم غیبت اطلاق کتابی است، اطلاق خبر که اقتضاء می‌‌کند وجوب نصح مستشیر را به عموم من وجه تعارض می‌‌کند با اطلاق کتابی و صحیح است که بگوییم که اطلاق وجوب نصح مستشیر مخالف کلام خداست چون خدا می‌‌گوید غیبت نکنید، اطلاق وجوب نصح مستشیر می‌‌گوید نصح مستشیر واجب است و لو متوقف بر غیبت باشد و می‌‌شود مصداق ما خالف الکتاب و السنة فهو مردود.
فقه محرمات 27/10/96
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
به نظر می رسد مورد بحث از موارد تزاحم باشد نه تعارض
زیرا نصح مستشیر و حرمت غیبت ذاتا با همان تنافی ندارند. بلکه در مقام عمل مکلف قادر بر امتثال هر دو با هم نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#3
(9-اسفند-1396, 14:48)سید محمد صادق رضوی نوشته: به نظر می رسد مورد بحث از موارد تزاحم باشد نه تعارض
زیرا نصح مستشیر و حرمت غیبت ذاتا با همان تنافی ندارند. بلکه در مقام عمل مکلف قادر بر امتثال هر دو با هم نیست.

آنجه فرمودید در کلاس بحث شده و استاد فرمودند در تزاحم باید دو فعل ملاحظه شود که به یکدیگر وابسته اند ولی در محل بحث یک فعل مصداق حرام و واجب شده که تعارض به عموم من وجه است
تفصیل بحث در تاریخ مذکور در تقریرات موجود است
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی ، مسعود عطار منش
#4
در تایید نظر استاد عرض می کنم :
گاهی یک افهام یک معنا یک زمینۀ ایجابی و یک زمینۀ سلبی دارد مانند اطلاقات که اصل الحکم با الفاظ متکلم و تعمیم آن با سکوت وی افهام می شود (البته بعد از جریان مقدمات حکمت) ولی به دلیل این که آن جنبۀ سلبی به یک معنا امر عدمی می باشد ناخودآگاه مساله به آن امر ایجابی نسبت داده می شود یعنی می گویند متکلم این را گفته است در صورتی که متکلم اصل الحکم را بیان کرده و سکوتش مفهم عموم بوده ولی همین عموم را به کلام متکلم نسبت می دهند .
پاسخ
 سپاس شده توسط فقه جواهری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کتاب الصلاه آیت الله سیستانی mohammadniroumand 0 164 10-مهر-1402, 19:01
آخرین ارسال: mohammadniroumand
  «تقریر»  کتاب الصلوه احمدرضا 78 94,120 28-دي-1401, 14:30
آخرین ارسال: علاوی
  معنای عبارت «مما انفردت به الامامیه» در کتاب الانتصار میرزا مرتضی 1 278 18-خرداد-1401, 20:26
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  صحت انتساب کتاب المسائل الصاغانیه موجود به شیخ مفید میرزا مرتضی 0 376 28-اسفند-1400, 00:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  نقل فتوای زراره در کتاب الصلاه حریز عرفان عزیزی 0 538 19-آذر-1399, 10:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استدلال به اطلاق مفهوم روایت هادی اسکندری 2 1,283 16-تير-1399, 11:10
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,195 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  انحصار ولایت وضعیه فقیه به مصالح عامه یا اطلاق آن هادی اسکندری 0 1,212 7-بهمن-1398, 12:44
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی:  اطلاق گیری بیش از قدر متیقن حسین بن علی 1 2,103 23-فروردين-1398, 17:53
آخرین ارسال: حسین بن علی
  توثیق راویان کتاب کامل الزیارات حسین بن علی 0 2,263 25-اسفند-1397, 21:20
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان