امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه
#1
Information 
(از طریق مورد اطمینان نقل شده)
 زمانی که درس آیة الله العظمی بروجردی در نماز جمعه بود، در ضمن ادله ی عدم جواز فرازی مشهور از صحیفه ی سجادیه را قرائت نمودند که با این عبارت شروع می شود: اللهم ان هذا المقام لأصفیائک الخ. در این میان طلبه ای اشکال کرد: آقا چه اشکال دارد بگوییم در زمان غیبت این مقام به فقها تفویض شده است؟
آیة الله بروجردی به شدت عصبانی شده فرمودند: هر وقت امثله نوشتی این را هم در حاشیه آن بنویس!
(البته بعد از درس از آن طلبه دلجویی کردند.)
پاسخ
 سپاس شده توسط میرزا رضا نائینی
#2
این واکنش به ولایت فقیه نیست چون ایشان قائل به ولایت فقیه هستند همانطور که در کتاب الصلاه از ایشان نقل شده است
بلکه در واقع ایشان نسبت به تفویض مقام ائمه به فقهاء بدون دلیل مخصوص واکنش نشان داده اند چون بعضی از فقها به نماز جمعه در زمان غیبت به اذن فقیه حکم کرده اند
پاسخ
 سپاس شده توسط میرزا رضا نائینی
#3
(9-اسفند-1396, 19:13)حسین بن علی نوشته: این واکنش به ولایت فقیه نیست

بنده هم در عنوان عرض کردم (ولایت فقیه در نماز جمعه)

(9-اسفند-1396, 19:13)حسین بن علی نوشته: بلکه در واقع ایشان نسبت به تفویض مقام ائمه به فقهاء بدون دلیل مخصوص واکنش نشان داده اند

شما می توانید بنده یا ناقلین دیگر را از جهت وثاقت مورد تردید قرار دهید.
اما نمی توانید آن چیزی را که نقل شده بدون هیچ قرینه ای بر معنای دیگر حمل کنید. اگر مراد چیز دیگری بود حتما ناقل ثقه ذکر می کرد.
پاسخ
#4
(9-اسفند-1396, 23:53)سید محمد صادق رضوی نوشته: شما می توانید بنده یا ناقلین دیگر را از جهت وثاقت مورد تردید قرار دهید.
اما نمی توانید آن چیزی را که نقل شده بدون هیچ قرینه ای بر معنای دیگر حمل کنید. اگر مراد چیز دیگری بود حتما ناقل ثقه ذکر می کرد.

این حملی که برادر بزرگوارمون کردن حملی با قرینه بود.
وقتی آیت الله بروجردی در کتاب الصلاه (طبق نقل دوستمون) قائل به ولایت فقیه شدن و در این جریان به شدت واکنش نشون دادن معلوم میشه که وجه این شدت واکنش این بوده که دلیل خاصی از طرف اون مستشکل ارائه نشده.

پس به نظر حمل مذکور حملی با قرینه هست.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
 سپاس شده توسط میرزا رضا نائینی
#5
(10-اسفند-1396, 18:14)محمد 68 نوشته: وقتی آیت الله بروجردی در کتاب الصلاه (طبق نقل دوستمون) قائل به ولایت فقیه شدن

لطفا ضوابط علمی را فراموش نفرمایید.
طبق نقل دوستمون بدون مراجعه دقیق مفید فایده نیست!
پاسخ
#6
(10-اسفند-1396, 19:31)سید محمد صادق رضوی نوشته: لطفا ضوابط علمی را فراموش نفرمایید.
طبق نقل دوستمون بدون مراجعه دقیق مفید فایده نیست!

از این جهت درست میفرمایید ولی بنده در مقام بحث از این جهت نبودم تا به منبع مراجعه کنم، بلکه در مقام پاسخ به شما بودم که فرمودید کلام ایشون حمل بدون قرینه است.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#7
الان دیدم حجة الإسلام سید مجتبی بحرینی مضمون این حکایت را در کتاب ما سمعت ممن رأیت ص 132 نقل کرده است. (البته منبع بنده شفاهی بود)
پاسخ
#8
در تایید فرمایشی که بعضی از آقایون داشتند مستندا نقل میکنم که مرحوم بروجردی ولایت فقیه را فراتر از قضاوت بلکه تعبیرشان آن است که :  في جميع الأمور العامّة الاجتماعية التي لا تكون من وظائف الأفراد و لا يرضى الشارع أيضا بإهمالها   و حتی در تقریرات صلاه جمعه ایشان آمده است که:  و بالجملة كون الفقيه العادل منصوبا من قبل الأئمة عليهم السلام لمثل تلك الأمور العامّة المهمة التي يبتلى بها العامّة مما لا إشكال فيه إجمالا بعد ما بيناه، و لا نحتاج في إثباته إلى مقبولة ابن حنظلة، غاية الأمر كونها أيضا من الشواهد، فتدبّر. البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر؛ ص: 78

اما در عین حال ایشان قایل به نظریه ولایت فقیه مطلقه و توسعه ی مرحوم امام نیستند و مواردی از امور  را مخصوص شان امامت میدانند که از جمله آن اقامه نماز جمعه است 
تعبیر مقرر درس ایشان این است :
البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر؛ ص: 79
بقي الإشكال في أنّه هل يكون إقامة الجمعة أيضا من قبيل هذه الأمور المفوّضة إلى الفقيه قطعا أو لا؟
يمكن أن يقال: إن الأمور التي ترتبط بالإمام و تعدّ من وظائفه على صنفين:
صنف منها من وظائف الإمام إذا كان مبسوط اليد كحفظ الانتظامات الداخلية‌
البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، ص: 80‌
و سدّ ثغور المملكة و الأمر بالجهاد و الدفاع و نحو ذلك، و صنف منها من وظائفه و لو لم يكن مبسوط اليد إذا أمكنه القيام به و لو بالتوكيل و الإرجاع إلى غيره، و ذلك كالأمور المهمة التي لا يرضى الشارع بإهمالها كيفما كان، كالتصرف في أموال اليتامى و المجانين و الغيّب، و كالقضاء بين الناس و نحو ذلك.
و الظاهر أنّ إقامة الجمعة من الصنف الأوّل، كما يستفاد من التعليل الوارد لها في رواية فضل بن شاذان السابقة، حيث قال: «فإن قال: فلم جعلت الخطبة؟ قيل:
لأنّ الجمعة مشهد عام فأراد أن يكون للأمير سبب إلى موعظتهم (إلى أن قالSmile و يخبرهم بما ورد عليهم من الآفاق».
و إذا ثبت كون إقامة الجمعة من وظائف الإمام عليه السلام إذا كان مبسوط اليد فقط أو شكّ في كونها من هذا القبيل أو من قبيل القسم الثاني لم يثبت للفقيه رخصة في إقامتها، إذ القدر المتيقن من أدلّة، ولايته من قبل الإمام عليه السلام في خصوص الصنف الثاني من وظائف الإمام أعني الأمور المهمة التي لا يرضى الشارع بإهمالها كيفما كان، فاستفادة الترخيص في إقامتها من أدلّة ولاية الفقيه مشكل.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,591 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. عرفان عزیزی 1 1,026 1-فروردين-1400, 15:09
آخرین ارسال: علاوی
  قواعد فقیه ای که تطبیقش به دست مجتهد است مهدی خسروبیگی 0 600 9-دي-1399, 15:54
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نسبت ولایت فقیه با مردم سالاری و استبداد مهدی خسروبیگی 2 1,398 14-خرداد-1399, 10:20
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت مهدی خسروبیگی 0 1,125 20-ارديبهشت-1399, 19:36
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  خدشه در دلالت احادیث نیابت و ولایت فقیه ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,087 5-ارديبهشت-1399, 00:01
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  «کتاب شناسی»  تقريرات ميرزا حبیب الله رشتی از درس شیخ انصاری tallebelm 0 2,087 10-ارديبهشت-1398, 18:05
آخرین ارسال: tallebelm
  مرگ بر ضد ولایت فقیه(سوال فقط علمی فقهی است و مطلقا نگاه به مسائل سیاسی ندارد) عالم 11 21,589 22-فروردين-1398, 14:57
آخرین ارسال: Ali_Imran
  ولایت مطلقه فقیه، نقضی بر اصل امامت سید محمد صادق رضوی 5 5,453 18-فروردين-1398, 13:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
Lightbulb مساله جدید: ولایت فقیه، مسئولیت یا تسلط؟ سید محمد صادق رضوی 3 3,920 19-اسفند-1397, 02:48
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان