امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرق علم اجمالی حاصل از تراکم ظنون و حساب احتمالات با علم اجمالی ناشی از سبب اتفاقی
#1
نکته دقیقی که شیخ انصاری (ره) به آن تنبه داده به مثال زیر دقت کنید:
اگر احتمال صدق خبر ثقه 10% باشد اگر ما 10 خبر ثقه داشته باشیم علم پیدا می کنیم 1 خبر از این 10تا صادر شده. این همان تواتر اجمالی است. حال اگر ما صد خبر ثقه داشته باشیم علم اجمالی به صدور 10 خبر از این 100 خبر داریم.اگر10 خبر از این اخبار را برداریم در این 90 خبر باقی علم به وجود 9 خبر داریم.اما اگر کسی به ما خبر بدهد که 10 تا از این 100 خبر صادر شده اگر ما 10 خبر از این 100 تا برداریم دیگر حتی علم به صدور 1 خبر از این 90 خبر را هم نداریم چون شاید آن 10 خبر جدا شده همان 10 خبر صادر شده باشند.
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی ، صبح


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ملازمه عقلی و عادی و اتفاقی در اجماع حدسی Payam_Khajei 0 19 4-اسفند-1402, 10:57
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل بین علم وجدانی اجمالی و بین حجت اجمالیه در مخالفت قطعیه Payam_Khajei 0 30 25-دي-1402, 11:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 86 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 285 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع شهبازی 0 313 10-بهمن-1400, 15:46
آخرین ارسال: شهبازی
  احتمالات مراد از «المجمع علیه» در روایات باب تعارض سید رضا حسنی 0 1,548 30-فروردين-1398, 18:17
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال:  جریان نادرست استصحاب در اطراف علم اجمالی vahidabed 0 2,215 22-بهمن-1396, 16:45
آخرین ارسال: vahidabed

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان