امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: اشکالی به جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی و پاسخ به ان
#1
سابقا گفته شد یکی از راه حل هایی که برای تجویز مخالفت احتمالیه بیان شده است جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی است به این نحو که اگر الف را امتثال کردی در ب و اگر ب را امتثال کردی در الف برائت جاری کن . مرحوم صدر به این بیان اشکالاتی را مطرح نموده و به برخی پاسخ داده اند که به یکی از آنها اشاره می کنیم :
اگر فرض کنیم بین وجوب جمعه و ظهر علم اجمالی داریم و بخواهیم در وجوب این دو برائت جاری کنیم نیاز به چهار اطلاق داریم :
دو اطلاق افرادی برای شمول نسبت به ظهر و جمعه و دو اطلاق احوالی برای هر یک از این دو نسبت به قبل از اتیان دیگری پس مجموعا چهار حالت داریم :1-برائت در ظهر قبل از اتیان جمعه-2-برائت در ظهور بعد از اتیان جمعه-3-برائت در جمعه قبل از اتیان ظهر-4-برائت در جمعه بعد از اتیان ظهر .
لازمۀ عمل کردن به این چهار اطلاق تجویز در مخالفت قطعیه می باشد که عقلا یا عقلائیا جائز نمی باشد فلذا اطلاقات چهارگانه با یکدیگر تعارض کرده دلیل اصل نسبت به علم اجمالی از حجیت ساقط می شود و دیگر جریان تخییری برائت بی معنا می شود .
مرحوم صدر در پاسخ به این اشکال می فرماید :
محل تعارض اطلاقات احوالی بوده زیرا با جریان اطلاق افرادی کار به تعارض نمی کشد و به عبارت دیگر وقتی اطلاق افرادی دلیل برائت ، ظهر و جمعه را گرفت در قدر متیقنش که بعد از اتیان طرف مقابل است برائت جاری شده و تا اینجا را می توان ملتزم شد و مخالفت قطعیه ای لازم نمی اید ولی وقتی می خواهیم پارا فراتر از قدر متیقن بگذاریم یعنی هر یک از ظهر و جمعه قبل از اتیان دیگری را مجرای برائت بدانیم کار به مخالفت قطعیه می کشد پس آنچه موجب تعارض شد اطلاق احوالی بود نه افرادی فلذا دلیل برائت در افراد یعنی ظهر و جمعه جاری شده و قدر متقنش بعد از اتیان طرف مقابل است و لکن قبل از اتیان دیگری را به دلیل تعارض شامل نمی شود و نتیجۀ این نحوه جریان برائت ، رائت تخییری خواهد بود .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 47 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 51 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 67 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکالی در اصل پدیدۀ وضع تعیّنی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 93 17-آذر-1402, 21:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکالی در اصل پدیدۀ وضع تعیّنی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 92 17-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خوئی به مسلک قرن اکید و پاسخ آن مسعود عطار منش 0 118 11-آبان-1402, 16:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 103 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 274 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان استصحاب در شک در وجود خارجی موضوع مسعود عطار منش 0 223 26-اسفند-1401, 15:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب در کلام مرحوم شیخ مسعود عطار منش 0 177 19-اسفند-1401, 20:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان