امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی
#1
استاد قائینی فرمودند: همان شبهه ای که در اجرای استصحاب احکام شرایع سابقه وجود دارد در استصحاب احکام صدر  اسلام برای خودمان نیز وجود دارد. لذا این بحث دارای ثمره است.
استاد شهیدی پور در درس خارج فقه 25 مهر  96  در استصحاب وجوب نماز جمعه، شبهه ای از مرحوم خویی نقل کردند که مصداق کلام استاد قائینی است. البته استاد شهیدی پور به این شبهه پاسخ داند:
 اشکال آقای خوئی این است که حکم وجوب نماز جمعه انحلالی است. موجودین زمان ائمه واجب تعیینی بود نماز جمعه بخوانند این متیقن سابق است، مشکوک لاحق که وجوب تعیینی نماز جمعه است بر معدومین در زمان حضور که ما هستیم. ابقاء حکم به قیاس شبیه است تا به استصحاب. حتی همان هایی که در زمان معصومین حاضر بودند بعد زمان غیبت امام را هم درک کردند باز هر نماز جمعه در هر هفته‌ای واجب مستقل است. نماز جمعه هفته قبل که امام معصوم حاضر بود واجب تعیینی بود چه ربطی دارد به نماز جمعه این هفته که امام غیبت کرده است و وقایع متعدد است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، فطرس
#2
البته استاد شهیدی پور به این شبهه این گونه پاسخ دادند که:
این اشکال را ما سعی کردیم در اصول بطور کلی جواب بدهیم که: جعل، عرفاً واحد است، قضیه، حقیقیه است؛ تجب الجمعة علی کل مکلف. مجعول انحلال دارد اما جعل عرفا واحد است، ‌قانون، ‌واحد است.
شبیه استصحاب حرمت وطی حائض که آقای خوئی آنجا هم اشکال کرد، گفت وطی حائض در حال نزول دم متیقن الحرمة است، ‌وطی حائض بعد از انقطاع دم و قبل از غسل فرد دیگری است و حرمت دیگری دارد، ‌استصحاب بقاء کلی حرمت این استصحاب قسم ثالث است؛ جاری نیست. ما جواب دادیم گفتیم عرفا جعل، واحد است، قانون، واحد است. عرف می‌گوید وطی این زن در حال حیض حرام بود شک داریم در بقاء‌ این حرمت بعد از انقطاع دم.
بله، ‌نسبت به وجوب حضور این اشکال آقای خوئی را قبول داریم: برای این‌که شاید متعلق وجوب حضور، وجوب الحضور فی صلاة جمعة عقدها الامام علیه السلام أو نائبه الخاص. که استصحاب بقاء این وجوب حضور، از متعلقش به متعلق دیگر سرایت نمی کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی ، مسعود عطار منش ، فطرس
#3
ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟
پاسخ
#4
(19-اسفند-1396, 11:43)مسعود عطار منش نوشته: ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟

ظاهرا مراد همان تعدد موضوع است
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم محمد خداپرست 2 242 25-ارديبهشت-1402, 19:34
آخرین ارسال: خیشه
  «اصول»  جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار محمد خداپرست 0 363 7-بهمن-1401, 18:06
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو رضا اسکندری 0 237 30-آذر-1400, 09:16
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,165 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جعل حجیت برای فرد مردد مهدی خسروبیگی 1 2,394 13-بهمن-1397, 15:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب حسین بن علی 2 2,874 2-بهمن-1397, 09:10
آخرین ارسال: محمد 68
  تعلق احکام به طبایع یا افراد رضا یعقوبی 7 9,774 31-فروردين-1397, 16:55
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 3,380 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی:  نقش زمان در کلی و فرد شدن استصحاب فطرس 0 2,269 16-بهمن-1396, 12:43
آخرین ارسال: فطرس
  اشکال استاد به مرحوم آخوند در استصحاب مجهولی التاریخ حسین بن علی 1 3,381 26-دي-1396, 18:06
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان